(© by Debs (ò‿ó)♪ / CC BY 2.0 (flickr))

Czy twoje serce bije również dla ciebie? W jaki sposób zadbać o jego zdrowie, by pracowało sprawnie przez długie lata? Sprawdź, które produkty żywieniowe są dla ciebie korzystne.

Zdrowa dieta ma nieoceniony wpływ na całą naszą kondycję zdrowotną, również na sprawne działanie serca. Co jeść, żeby było mocne i działało prawnie, spełniając wszystkie swoje funkcje?

Po pierwsze. nie szkodzić
Jeżeli masz tzw. czystą kartę i zdrowe serce, warto przyłożyć się nieco, by tak zostało i unikać wszystkiego, co nam szkodzi. Wysoki poziom złego cholesterolu prowadzi do zatkania tętnic. Konsekwencją są w tym wypadku zawały. Co wpływa na ten niepożądany z punktu widzenia wzrost? Chodzi przede wszystkim o tłuste, smażone potrawy, obfite w nasycone kwasy tłuszczowe. Przyczyniają się one również do miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Ponadto smażenie prowadzi do wytwarzania akrylamidu. Nadmiar tej substancji skutkuje powstaniem przewlekłego stanu zapalnego w organizmie i problemów sercowych.

Unikaj również napojów energetycznych, które sprawiają, że odstęp QT – czyli fragment zapisu elektrokardiograficznego istotny z medycznego punktu widzenia – ulega wydłużeniu. Dla badanego pacjenta może to przełożyć się na nieregularne bicie serca i podwyższone ciśnienie skurczowe.

Tymczasem sól dodawana jest niemal do wszystkiego i w ten sposób zazwyczaj przekraczamy jej dzienne zalecane spożycie. Jednocześnie zbyt duża ilość sodu skutkuje nadciśnieniem tętniczym i chorobami serca.

Co wzmocni Twoje serce?
Istnieje również szereg produktów, które sprawią, że serce może zacząć działać sprawniej. Jeśli do tej pory o nie nie dbałeś, coś może się na tym polu wreszcie zmienić. Zawarte w zielonej herbacie flawonoidy wpływają na poszerzenie się światła naczyń krwionośnych, dzięki czemu krążenie krwi i dostarczanie tlenu do wszystkich komórek – również do serca – odbywa się sprawniej.

Tłuste ryby morskie to zdrowa dawka kwasów tłuszczowych Omega-3. Badania wykazują, że mają one bardzo dobry wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego. Ich obecność w diecie powoduje spadek poziomu trójglicerydów oraz wzrost ilości HDL – korzystnego cholesterolu. Zmniejsza się również krzepliwość krwi, a jej ciśnienie – n rmalizuje. Dzięki temu usprawnieniu ulega praca serca i całego układu.

Miłośników ciemnej czekolady na pewno ucieszy fakt, że również ona została uznana za produkt przyjazny sercu. Dzieje się tak dlatego, że zawarte w ziarnach kakaowców przeciwutleniacze hamują rozwój stanów zapalnych w zakresie układu krążenia. Regularne spożywanie do 7 g tego gorzkiego przysmaku wpływa na obniżenie białka c-reaktywnego we krwi. Jego obecność jest wynikiem reakcji na stany zapalne.

Dbaj o serce po zawale
Wspomniane powyżej wskazówki dotyczą także osób, które przeszły już zawał. Dbanie o zdrowie w takiej sytuacji oznacza m.in. stosowanie się do zasad niskotłuszczowej diety. Tak, by poziom cholesterolu we krwi podlegał regularnej kontroli. W dużej mierze pokrywają się one z zasadami zdrowego odżywiania. Nie chodzi tu o zupełne odstawienie tłuszczu, ale o unikanie tego złego, o czym zostało już nieco wspomniane. Posiłki powinny być lekkostrawne i przyjmowane co kilka godzin. Jeśli jesteś osobą po zawale, postąpisz słusznie, odstawiając cukier, słodycze alkohol i sól. Można zastąpić je naturalnymi słodyczami (np. świeżymi i suszonymi owocami) oraz przyprawami ziołowymi. Natomiast jeśli chodzi o napoje procentowe, nie ma jeszcze jednoznacznych oficjalnych zaleceń (dla osób po zawale). Mimo tego, że istnieje wiele doniesień na temat dobroczynnych skutków zdrowotnych po wypiciu lampki wina, należy w dalszym ciągu podchodzić do tego ostrożnie.

Poważne traktowanie swojego organizmu i zachowywanie odpowiednich wytycznych może poprawić jakość życia osoby zagrożonej wystąpieniem zawału oraz takiej, która już go przeszła. Znacząco wpływa również na obniżenie czynników ryzyka. Jednocześnie, wyszukując odpowiednie informacje, można mieć pewność, że mimo wszystko je się smaczne potrawy. Jeśli jesteś zainteresowany kondycją swojego serca, nie zwlekaj i wprowadź je w życie.


Wsparcie redakcyjne od:





Choroby

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!