Fundusze Europejskie
Marszałek Wielkopolski Marek Woźniak, w imieniu urzędu marszałkowskiego, czyli instytucji zarządzającej WRPO 2014-20, podpisał z przedstawicielami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. umowę na dofinansowanie projektu.
- To największa umowa dotacyjna w naszym WRPO. Linia z Poznania do Piły nie miała szans na finansowanie ze środków krajowych, a jest niezwykle ważne połączeniem w ruchu pasażerskim i towarowym pomiędzy dwoma dużymi miastami Wielkopolski, a także częścią aglomeracyjnego systemu komunikacji kolejowej. Dlatego podjęliśmy decyzję o sfinansowaniu jej modernizacji ze środków będących w dyspozycji samorządu województwa. Mam nadzieję, że inwestycja będzie przebiegać sprawnie, tak prawdziwie po wielkopolsku i wkrótce będzie mogła służyć naszym mieszkańcom - mówił Woźniak.
Linia kolejowa nr 354 Poznań Główny POD - Piła Główna ma długość prawie 93 km, z czego w swej największej części, na dystansie około 34 km, biegnie przez powiat obornicki. Odległość pomiędzy najdalszymi stacjami Wargowo i Tarnowo wynosi 28 km.
Linia z Poznania do Piły powstała w 1879 roku i miała ogromny wpływ na rozwój gospodarczy położonych przy niej terenów. Liczy 93 km i w swej największej części (około 34 km) przebiega przez obszar powiatu obornickie-go, a ponadto powiatów poznańskiego, chodzieskiego i pilskiego. Inwestycja poprawi jej funkcjonalność i doprowadzi do zwiększenia prędkości pociągów. - Planujemy, aby po modernizacji pociągi poruszały się z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu z Poznania do Piły skrócił się o około 40 minut. Dzięki inwestycji wzrośnie konkurencyjność kolei, a modernizacja poprawi przepustowość linii i bezpieczeństwo oraz zracjonalizuje koszty funkcjonowania infrastruktury - zapewnia odpowiedzialny w województwie za transport wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną tory i sieć trakcyjna oraz pojawią się nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane będą też przejazdy kolejowe. W ramach projektu powstaną cztery nowe przystanki, w tym w Gołaszynie, na poznańskich Podolanach, w Złotkowie i na Osiedlu Grzybowym w Złotnikach. Przebudowane zostaną wszystkie dotychczasowe stacje - 8 i przystanki - 12. Pasażerowie zyskają komfortowe perony z wiatami, czytelnym systemem informacji, nowoczesnym oświetleniem i oznakowaniem. Dojścia do peronów będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Stacje i przystanki zostaną wyposażone w stojaki dla rowerów.
Linia będzie w dalszym ciągu zarówno jednotorowa (59 km), jak i dwutorowa (35 km), jednak układy torowe stacji zostaną przygotowane do budowy w przyszłości drugiego toru tam, gdzie obecnie go nie ma.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?