(© by VinothChandar / CC By 2.0 (flickr))

Wzdęcia towarzyszą nam codziennie, co jednak zrobić, gdy ich dolegliwości są nie do zniesienia? Pomóc może unikanie niektórych produktów, które nasilają przykre objawy.

Z pewnością każdy z nas przynajmniej raz na jakiś czas doświadcza twardego, wzdętego brzucha i uczucia pełności, a co za tym idzie – dyskomfortu związanego z układem pokarmowym. Gdy takie dolegliwości zdarzają się raz na jakiś czas, to wtedy problem nie jest bardzo uciążliwy. Co jednak, gdy rano budzimy się z takim dyskomfortem, towarzyszy nam cały dzień, a wieczorem nic się nie zmienia? Warto wiedzieć, co może powodować takie dolegliwości i w jaki sposób pozbyć się uciążliwych wzdęć.

Czym są wzdęcia?

Wzdęcia są bardzo trudne do zdefiniowania. Najczęściej określa się je jako poszerzenie obwodu brzucha, uczucie pełności, dyskomfortu i „rozpierania” w jamie brzusznej. Najczęściej zauważamy je, gdy spodnie, które wczoraj były dobre w pasie, dzisiaj są za małe lub gdy wydalamy gazy częściej niż dotychczas. Wzdęciom towarzyszyć też może uczucie bólu lub kłucia po prawej lub lewej stronie brzucha. Kiedy wzdęcia staną się uciążliwe, to warto udać się do lekarza, który powinien zaproponować szereg badań. Na początek wykona USG, które pozwoli na określenie skali problemu. Kolejnym badaniem może być RTG, jednak aby wykluczyć poważne schorzenia, takie jak alergia, nietolerancja pokarmowa, celiakia, choroby wątroby lub zespół jelita drażliwego, lekarz powinien zalecić wykonanie gastroskopii lub kolonoskopii.

Przyczyny wzdęć

Wśród najczęściej występujących przyczyn wzdęć wymienia się między innymi połykanie powietrza. Przyjmuje się, że w wyniku spożywania posiłków do naszego organizmu dostają się ok. 2–3 ml powietrza. Może się jednak zdarzyć, że w trakcie jedzenia do układu pokarmowego przedostanie się go więcej, a w ciągu całego dnia mogą to być nawet 2–3 litry. Powietrze, które od żołądka przedostaje się do jelit, a dalej do odbytu powoduje charakterystyczne dla nas „bulgotanie” w układzie pokarmowym. Szacuje się, że czas wydostania się powietrza z naszego organizmu to ok. 40 minut. Najczęstszą przyczyną wzdęć jest nieprawidłowa dieta. Dietetyk Monika Bigoś uważa, że walkę ze wzdęciami należy rozpocząć od wprowadzenia regularności w spożywaniu posiłków. „Warto włączyć 5 posiłków, w odstępach co 3–4 godziny, powinny być małe objętościowo, w kaloryczności stosownej do naszego zapotrzebowania energetycznego. Między wyznaczonymi posiłkami nie podjadamy, a ostatni posiłek powinien być ok. 3–4 godziny przed snem.” Konieczne jest także picie dużej ilości płynów, jednak nie mogą być to napoje gazowane, a raczej woda mineralna niegazowana, herbatka z mięty lub kopru włoskiego. Trzeba też pamiętać, aby napojów nie pić w trakcie posiłku, ale raczej między kolejnymi posiłkami. Warto też wiedzieć, że na pojawianie się wzdęć wpływają niektóre produkty, w tym owoce i warzywa. W razie problemów z układem pokarmowym wykluczmy z diety groch, fasolę, bób, kapustę, brokuła, cebulę i czosnek, a z owoców gruszki, śliwki i czereśnie.

Sposób przygotowania potraw także nie jest bez znaczenia. Według Moniki Bigoś zalecane jest „gotowanie, gotowanie na parze, duszenie bez wcześniejszego obsmażania na tłuszczu, pieczenie w folii. Potrawy smażone, pieczone w tradycyjny sposób są ciężkostrawne, a więc dłużej zalegają w przewodzie pokarmowym (w jelitach). Również tradycyjne polskie dania, jak bigos, fasolka po bretońsku mogą powodować wzdęcia, więc do ich przygotowania warto używać ziół: majeranek, lubczyk, bazylia – poprawiają strawność potrawy”.

Jak pozbyć się wzdęć?

Leczenie uporczywych wzdęć można podzielić na dwa rodzaje: przyczynowe i objawowe. Przyczynowe polega na eliminacji potraw, które mogą nas wzdymać, natomiast leczenie objawowe to usuwanie przykrych dolegliwości. W aptekach dostępne są leki, które skutecznie usuwają gazy z naszego organizmu. Niektóre z nich zmniejszają napięcie powierzchniowe pęcherzyków, powodując ich pękanie i wydalanie z organizmu. Takie leki działają mniej więcej po dwóch dniach stosowania. Jeżeli nie chcemy stosować leków, to możemy zdecydować się na naturalne metody. Na wzdęcia powinny pomóc naturalne probiotyki, takie jak kefir, jogurt i maślanka. Pamiętajmy tylko, że nie powinny one zawierać cukrów i słodzików, które mogą tylko nasilić przykre dolegliwości. Innym sposobem jest aktywność fizyczna. Pomoże nie tylko rozładować stres, który może wpływać na pracę układu trawienia, ale wzmocni też mięśnie brzucha. Monika Bigoś dodaje: „Warto zadbać o dietę, moi pacjenci już po 2 tygodniach od wprowadzenia zmian, nowych nawyków żywieniowych odczuwają poprawę. Wzdęty, twardy brzuch znika, a wraz z nim poprawia się samopoczucie i pewność siebie”.

Wzdęcia to przykra i uporczywa dolegliwość. O ile spowodowana jest spożywanymi przez nas pokarmami, to w łatwy sposób możemy się jej pozbyć. Jeśli jednak po wprowadzeniu lekkostrawnej diety nasz stan się nie zmieni, to należy udać się do lekarza, ponieważ może być to spowodowane poważniejszą chorobą.


Wsparcie redakcyjne od:





Porady

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!