Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Promocja gospodarcza pomaga zdobyć inwestorów i podbijać nowe rynki

Monika Kaczyńska
Promocja gospodarcza regionu obejmuje między innymi możliwość prezentowania się wielkopolskich przedsiębiorców na zagranicznych targach
Promocja gospodarcza regionu obejmuje między innymi możliwość prezentowania się wielkopolskich przedsiębiorców na zagranicznych targach Łukasz Gdak
W zglobalizowanym świecie trudno mówić o sukcesie gospodarczym w izolacji od innych krajów. Czy chodzi o przyciąganie inwestorów, czy zdobywanie nowych rynków - promocja to obecnie konieczność.

Konieczność konkurowania z coraz prężniej rozwijającymi się gospodarkami pozaeuropejskimi nie jest ani problemem specyficznie polskim, ani tym bardziej wielkopolskim. Nie zmienia to jednak faktu, że nasz region, podobnie jak i inne, aby w pełni wykorzystywać swój potencjał musi się promować.

- To jakie działania promocyjne okażą się skutecznie zależy przede wszystkim od celu, jaki stawia sobie dany region. Inne będą gdy chodzi o przyciągnięcie inwestorów, którzy zainwestują kapitał w fabrykę, inne, gdy zależy nam na zaawansowanej współpracy naukowej - mówi prof. Magdalena Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. - Najważniejsze jest jednak zbudowanie świadomości miejsca, spowodowanie by region znalazł się na liście potencjalnych wyborów inwestora czy przedsiębiorcy.

Działania, które do tego zmierzają mogą być różnorodne: od prezentacji na targach inwestycyjnych przez organizację wydarzeń po bezpośrednie spotkania i kontakty osób odpowiedzialnych za promocję zalet regionu.

- W przypadku odpowiedzialnych społecznie inwestorów na etapie podejmowania decyzji istotne są, oprócz kryteriów ekonomicznych, czynniki determinujące jakość życia w miejscu planowanej inwestycji czy po prostu dobra atmosfera - mówi prof. Florek. - Każdy inwestor ma nieco inne potrzeby, dlatego też komunikacja musi być bardzo zindywidualizowana.

„Gospodarna Wielkopolska” na podbój świata

Fundusze europejskie wydatnie pomagają w działaniach promujących Wielkopolskę. Celem tej promocji jest stworzenie obrazu regionu z dobrym klimatem inwestycyjnym, a jednocześnie takiego, w którym przedsiębiorcy oferują produkty i usługi na światowym poziomie.

Dzięki nim jest możliwa realizacja projektu „Gospodarna Wielkopolska”. Jednym z celów składających się na niego działań, których realizacja została zaplanowana na lata 2016 - 2021 jest podbój zagranicznych rynków, zwłaszcza pozaeuropejskich. Ma go zapewnić wprowadzanie na nie nowych, wysokiej jakości produktów oraz usług. Kolejne zamierzenia programu to zwiększenie rozpoznawalności regionu w świecie, a także przyciąganie nowych inwestorów.

W konkursie na projekty związane z promocją gospodarczą Wielkopolski do podziału jest 10 milionów złotych

Jak informuje Beata Łozińska, dyrektor Departamentu Gospodarki UMWW działania promocyjne są prowadzone w trzech kierunkach. Jest to promocja gospodarcza, promocja inwestycyjna i budowanie marki „Wielkopolska”.
- Promocja gospodarcza obejmuje m.in. udział w międzynarodowych imprezach targowych czy opracowywanie pogłębionych analiz wybranych rynków zagranicznych pod kątem możliwości wejścia na nie wielkopolskich przedsiębiorców - mówi dyrektor Łozińska.

- To także prowadzenie platformy internetowej (www.iw.org.pl) dla eksporterów i inwestorów, będącej bazą wiedzy.
Promocję inwestycyjną ułatwia elektroniczna baza ofert (eBOI), opracowano też broszurę „Invest in Wielkopolska”, przedstawiciele regionu brali udział w targach inwestycyjnych na świecie.

- W ramach realizacji projektu od roku 2016 do listopada 2018 zorganizowane zostały 24 stoiska regionalne na międzynarodowych imprezach targowych - mówi Beata Łozińska. - Warto zwrócić uwagę, że w czasie tych imprez odbyły się też dwie wystawy Marki Wielkopolska, a jednostki samorządu terytorialnego z naszego regionu trzykrotnie brały udział w targach inwestycyjnych - dodaje.

We wszystkich tych imprezach wzięło udział 190 przedsiębiorców z Wielkopolski, z branż reprezentujących Inteligentne Specjalizacje naszego województwa. Przedsiębiorcy mieli okazję prezentować swoje produkty i usługi na targach w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, na stoiskach regionalnych Województwa Wielkopolskiego.

Fundusze na promocję

Działania w ramach „Gospodarnej Wielkopolski” potrwają do 2021 roku. Ale nie jest to jedyna droga, by promować region. Jednostki samorządu terytorialnego każdego szczebla, ich związki oraz jednostki organizacyjne mogą zawalczyć łącznie o 10 milionów złotych na kompleksowe projekty dotyczące promocji gospodarczej regionu. Wnioski w konkursie w ramach Poddziałania 1.4.2 można składać za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego do przyszłego piątku, 30 listopada do godziny 15.30.

- Projekty powinny obejmować promocję gospodarczą, promocję inwestycyjną i budowę Marki Wielkopolski - informuje Paweł Napierała, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego UMWW. - Maksymalny poziom dofinansowania projektu to 85 proc. jego kosztów kwalifikowalnych - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto