Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrzeszcz: Wiadukt nad torami się obsunął. Opóźnień przy budowie Trasy Słowackiego nie będzie

Anna Werońska
P. Świderski
Problem, który pojawił się podczas montażu wiaduktu nad torami kolejowymi we Wrzeszczu, to incydent - mówią urzędnicy i zaznaczają, że nie opóźni to oddania konstrukcji do użytku.

Więcej hałasu niż faktycznych problemów - mówią gdańscy urzędnicy po tym, gdy podczas montażu wiaduktu nad torami kolejowymi we Wrzeszczu pojawiły się techniczne problemy. Zapewniają, że nie mają one wpływu ani na termin oddania konstrukcji do ruchu, ani na ostateczną datę ukończenia budowy II odcinka Trasy Słowackiego.

Gdańsk-Wrzeszcz. Nad torami zawiśnie drugi wiadukt ważący 600 ton

W ubiegłym tygodniu konstrukcja nośna wiaduktu zsunęła się ze stolika montażowego na podpory i zahaczyła o sieć trakcyjną.
- Przyczyną zsunięcia mogło być zbyt duże przemieszczenie pionowe jednej z podpór montażowych, która mogła osiąść. To z kolei spowodowało zsunięcie konstrukcji ze stolika montażowego - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które realizują inwestycję. - W środę element wrócił już na tor do nasuwu. Wymieniono łożyska ślizgowe, eksperci przejrzeli konstrukcję. Wiemy więc, że nie ma odkształceń, a nieliczne uszkodzenia mechaniczne usunięto i nie powodują osłabienia konstrukcji wiaduktu - dodaje.

Nasuwanie wiaduktu w ciągu Trasy Słowackiego jest po estakadzie nad al. Grunwaldzką we Wrzeszczu - dosłownie - największym budowlanym wyzwaniem w Gdańsku w ostatnich miesiącach. Przejazd nad torowiskiem będzie bowiem długi na blisko 100 metrów i szeroki na 16 m. Znajdą się na nim dwie jezdnie, chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa. Nasuwanie kolejnych elementów konstrukcji jest też wyzwaniem ze względów logistycznych, bo PKP za każdym razem muszą wstrzymywać ruch pociągów.

Trójmiasto. Awaria kolejowa we Wrzeszczu już usunięta (ZDJĘCIA)

- To, kiedy operacja się skończy, uzależniamy teraz od tego, na kiedy PKP zgodzą się wyłączyć sieci biegnące pod torem nasuwu - zaznacza Magdalena Skorupka-Kaczmarek. - Takie wyłączenia mogą być tylko w nocy i na krótko, bo na około trzy godziny - dodaje i podkreśla, że nie wpłynie to na zapisany w umowie termin zakończenia budowy. - Mówiąc o budowie wiaduktu, raczej powinniśmy mówić o momencie jego dopuszczenia do ruchu, a to odbędzie się po zakończeniu wszystkich prac, próbach obciążeniowych oraz odbiorach. Termin zakończenia budowy tego fragmentu Trasy Słowackiego to październik tego roku.

Zaawansowanie prac na całym tzw. wrzeszczańskim odcinku Słowackiego, od ronda de la Salle do al. Rzeczpospolitej to obecnie ok. 50 procent. Od grudnia prace posunęły się więc o prawie 20 procent. Jak na zimę, to dobry wynik - podkreślają drogowcy. I choć droga ma być gotowa jesienią, to na Euro jedna z jej jezdni ma być przejezdna.

- Do czasu Euro 2012 planujemy wykonać przynajmniej jedną jezdnię na całym odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczpospolitej, natomiast od Potokowej do Chrzanowskiego zamierzamy ułożyć warstwy asfaltowe, wykonać przynajmniej połowę tunelu w ul. Reymonta, przebudować uzbrojenie terenu, wykonać nowe sieci, wybudować skrzyżowanie z wyspą centralną, konstrukcje pod ekrany akustyczne i przebudować ul. Srebrniki - wylicza Skorupka-Kaczmarek.

Nadal nie wiadomo jednak, czy kibice, którzy przyjadą do Gdańska na mistrzostwa, będą już korzystać z gotowego wiaduktu nad torami oraz z estakady. Ta druga, choć stoi już od końca ubiegłego roku, musi zostać wykończona. Pracownicy firmy Hydrobudowa, która wykonuje inwestycję, kładą płyty przejściowe, wykonują nasypy, podbudowę drogową i montują wyposażenie estakady.

- Estakada oficjalnie ma być oddana później, ale jest szansa, że uda się to zrobić jeszcze przed mistrzostwami. Jej uruchomienie trzeba będzie zgrać z otwarciem wiaduktu nad torowiskiem - zaznaczał wcześniej Ryszard Trykosko, prezes GIK.

Drugie zadanie Trasy Słowackiego to najważniejszy dla mieszkańców Wrzeszcza i centrum Gdańska element drogowej inwestycji. Rozładuje bowiem korki, które każdego dnia od lat powstawały na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, tuż przy Galerii Bałtyckiej. Oprócz dwóch długich wiaduktów w ramach przedsięwzięcia powstaną też trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań Trasy Słowackiego z ulicami Reymonta, Obywatelskiej i Kilińskiego, skrzyżowanie z wyspą centralną u zbiegu ulic Partyzantów, Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego, natomiast boczne ulice zostaną przebudowane.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto