Zakup nowych urządzeń miał pierwotnie nastąpić jeszcze w tym roku. Radni Leszna jednak podjęli decyzję, by ten wydatek zrealizować w 2023 roku. Przetarg na zakup urządzeń właśnie ogłoszono, a rozstrzygnięcie planowane jest na koniec listopada. Samo zamówienie może być więc realizowane zapewne po nowym roku. Zakup ma mieć formę leasingu do spłaty w ciągu trzech kolejnych lat.
Poprzednia wymiana części parkomatów miała miejsce kilkanaście lat temu w Lesznie. Teraz Miejski Zarząd Dróg chce jednocześnie wymienić wszystkie urządzenia. Ma być ich 50, a koszt takiej operacji to 2,5 miliona złotych. Szacunkowo, bo na razie trwa rozpoznawanie rynku.
Parkomaty w Lesznie zarabiają na siebie. Duże wpływy też z mandatów
W Lesznie w 2021 roku miasto zainkasowało z całej strefy płatnego parkowania ponad 2 875 tysięcy złotych. To więcej niż zakładano i plan wykonano z 101 procentach. Same parkomaty wniosły do miejskiej kasy prawie 1,2 miliona. Aż pół miliona Leszno zainkasowało w ramach kar – mandatów, czyli tak zwanych opłat dodatkowych. Wynosiły od 50 do 100 złotych, a płacili ci, którzy albo nie wykupili biletu, albo przekroczyli czas.
Wpływy z tych opłat wyniosły 195 procent zakładanego planu. Wystawiono łącznie 7700 wezwań. Nasi kontrolerzy nie robią tego od razu. Widząc samochód bez opłaty robią jedno zdjęcie, po kilku minutach wracają to sprawdzić i wtedy wraz z drugim zdjęciem wystawiane jest wezwanie do zapłaty – tłumaczył Dominik Kaźmierczak, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg.
Nowe parkomaty w Lesznie za ponad 2,5 miliona. Zmienią się zasady
Duże wpływy z parkomatów i wiek obecnych urządzeń sprawiły, że miasto szykuje się do wartego ponad 2,5 miliona zakupu nowych urządzeń. Wymieni wszystkie parkomaty w strefie. 50 nowych urządzeń będzie wymagało jednak zmiany zasad. Najważniejsza nowość to wprowadzanie na ekranie dotykowym numerów rejestracyjnych samochodu, za który płacimy.
Chcemy zakupić urządzenia pozwalające płacić zarówno bilonem, jak i kartą zbliżeniowo oraz blikiem. Wciąż będzie też można płacić aplikacją – dodał Dominik Kaźmierczak.
Wszystko wskazuje na to, że nowe parkomaty będą miały podwójne zasilanie. Akumulatory będzie wspomagał na każdym z nich panel solarny. Obecnie każdy parkomat trzeba ,,ładować'' raz na miesiąc. W hybrydowych okres ładowań to aż trzy miesiące, bo panel solarny wspomaga ładowanie na bieżąco.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?