Sopot zapewni uczniom i nauczycielom wsparcie psychologiczne po powrocie do szkół
Sopot we współpracy z uniwersytetem SWPS będzie zapewniać interwencyjne psychologiczne wsparcie uczniom i nauczycielom z ośmiu publicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przedsięwzięcie dotyczy problemów psychologicznych dzieci i młodzieży, które nasiliły się w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19.
– Szkoła jest najlepszym miejscem, by już tu uczeń uzyskał wsparcie psychologiczne – mówi nam Aneta Krzemińska, specjalizująca się w psychologii klinicznej oraz dzieci i młodzieży, na co dzień pracująca również jako psycholog szkolny. – Jeśli z tego miejsca wychodzi taka inicjatywa, propagująca zdrowie psychiczne, dbanie o siebie, jeśli o tym się mówi, młodzież będzie wysyłać sygnały, że potrzebuje takiej pomocy.
Miasto, wspólnie z SWPS i sopocką Pracownią Badań Społecznych, przygotowało wcześniej diagnozę problemu. Wynika z niej, że bardzo duży odsetek młodzieży, w starszych grupach wiekowych nawet ok. 30 proc., ma obniżony nastrój po roku izolacji w pandemii. Dotyczy to także nauczycieli, którzy ciężko pracowali w trudnym, wymagającym czasie nauki zdalnej.
– Wiedzieliśmy już w czasie szczytu pandemii, że kondycja psychiczna będzie jednym z kluczowych problemów po powrocie do zajęć stacjonarnych w szkołach – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu, odpowiedzialna m.in. za sprawy edukacji. – Nie poprawianie ocen czy przygotowywanie do testów, ale właśnie zadbanie o relacje, o dobrostan psychiczny.
– Niestety, pojawia się coraz więcej przypadków zaburzeń lękowych czy depresyjnych – alarmuje psycholog Aneta Krzemińska, która prowadzi też gabinet pomocy psychologicznej w Sopocie, gdzie trafia coraz więcej dzieci i młodzieży z problemami.
– Dzieci, przez to, że zostały wyrwane z tego środowiska, w którym były na co dzień, i musiały spędzać bardzo dużo czasu w domu, przed komputerem, nie miały kontaktu z rówieśnikami, to bardzo mocno się na nich odbiło, nie mogły się odnaleźć w tej rzeczywistości. Nasila się również lęk społeczny. Trzeba zwrócić uwagę na te dzieci, dla których sytuacja pandemiczna była paradoksalnie czymś dobrym. One nie musiały wychodzić do ludzi, dla nich pozostawanie w domu było sytuacją komfortową. Teraz, kiedy muszą się zmierzyć z powrotem, jest to dla nich szczególnie trudne, lęk społeczny może się nasilać – tłumaczy.
Przedsięwzięcie „Interwencyjna pomoc psychologiczna dla sopockich szkół” składać się będzie z:
- zajęć w grupach prowadzonych przez przez studentów psychologii uniwersytetu SWPS,
- indywidualnych konsultacji psychologicznych oferowanych przez pracowników i współpracowników Wydziału Psychologii SWPS.
Prowadzenie warsztatów przez studentów ma zwiększyć szansę na swobodny kontakt z ich uczestnikami. W szkołach przeprowadzone zostaną 73 2-godzinne spotkania w poszczególnych klasach. Do wyboru przez klasy są tematy zajęć:
- „Jak dbać o siebie i swoją higienę psychiczną”,
- „Wyrażanie swojego zdania”,
- „Zarządzanie sobą w czasie”,
- „Asertywność i stawianie granic”,
- „Kiedy warto poprosić o pomoc? Psycholog też człowiek – ogólnodostępna pomoc psychologiczna”,
- „Radzenie sobie ze stresem”.
240 godzin indywidualnych spotkań z psychologami przeznaczonych jest zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Umowę w sprawie prowadzenia zajęć i konsultacji podpisali: Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu Romana Kadzikowska-Wrzosek, dziekan Wydziału Psychologii SWPS w Sopocie, oraz Piotr Płocki, naczelnik wydziału oświaty urzędu miasta. Przedsięwzięcie potrwa do końca roku.
Odwiedź nas na Facebooku!
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?