Tramwaj na Kasprzaka już blisko
- Mogą to być ostatnie dni stycznia, może to być luty - pisał rzecznik Tramwajów Warszawskich na X (dawniej Twitter) pytany o termin oddania trasy wzdłuż ul. Kasprzaka. Faktycznie widać, że prace zbliżają się do końca. Nie ułatwia tego zimowa auta, w tym regularne opady śniegu i niskie temperatury. Cała linia ma 3,5 km długości. Zgodnie z kontraktem prace miały zakończyć się w marcu tego roku. Na ulicy Wolskiej faktycznie utrudnienia mogą potrwać do marca, ale jak zapowiadał w grudniu też prezydent Trzaskowski, tramwaje pojadą wcześniej. Kiedy?
Kontrowersyjny przystanek?
Jednym z elementów nowej trasy będzie odcinek w dawnym pasie drogowym ulicy Kasprzaka pod ulicą Wolską. Tam też utworzono nowe przystanki. Ich wygląd czy też możliwość dojścia do nich wzbudziły w sieci kontrowersje. Głównie chodzi o dużą liczbę schodów i różnicę poziomów oraz ciasną, kilkukrotnie zawracającą pochylnię dla rowerów czy wózków. Niektórzy śmiali się, że pochylnia wygląda jak labirynt. Jak słyszymy od tramwajarzy: - konstrukcja schodów wynika z przepisów, a konkretnie ze „Standardów dostępności architektonicznej”. To było jedyne rozwiązanie w tym miejscu, które było zgodnie z przepisami. Według przepisów na schodach może być maksymalnie 10 stopni w jednym biegu, maksymalna wysokość stopnia 15 cm i minimalna szerokość stopnia 35 cm.
- Nie jest to jedyne zejście na przystanek. Staraliśmy się żeby było, jak najwięcej możliwości wejścia na przystanek. Są schody z wiaduktu, winda, pochylnia. Są także przejścia w poziomie szyn między peronami - mówi nam Maciej Dutkiewicz. Faktycznie, poza wyglądającymi nieco niefortunnie schodami i pochylnią na poziom peronów można zjechać windą, a przejść pasami przez tory tramwajowe. Przejście podziemne umożliwi z kolei przejście pod ulicą Wolską.
2024 rokiem otwarć i... kolejnej budowy
Poza trasą na ul. Kasprzaka w tym roku uruchomione mają zostać też dla systemu warszawskich tramwajów inne odcinki. Tramwaj na ulicy Gagarina, do terminala przy ul. Czerniakowskiej, pojedzie wiosną 2024 roku, a do Wilanowa dotrze wraz z rozpoczęciem roku szkolnego w 2024 roku. Prace mają zakończyć się wakacje. Trasa tramwajowa na Stegny, wzdłuż ul. Św. Bonifacego, gotowa będzie na przełomie 2024 i 2025 roku. W połowie roku mają natomiast ruszyć prace na Rakowieckiej. Ten odcinek połączy tory dziś skręcające w Al. Niepodległości z Rakowieckiej i tory na Puławskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?