Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Skórcz. Rodzice nie zgadzają się na zmiany oświatowe

red.
Szkoła w Wielkim Bukowcu
Szkoła w Wielkim Bukowcu mat. prasowe
Konflikt w gminie Skórcz. Rodzice uczniów nie zgadzają się na propozycje zmian oświatowych. Radni uchwalili projekt uchwały, zgodnie z którym wszystkie dzieci z całej gminy będą chodzić do klas 7 i 8 do szkoły podstawowej w Pączewie. Niektórzy mieszkańcy na to się nie zgadzają. Chcą, aby klasy 7 i 8 zostały utworzone w dotychczasowych szkołach 6-klasowych w Mirotkach i Wielkim Bukowcu.

- Uważamy, że propozycja zmian jest krzywdząca dla naszych dzieci. Chcemy, aby uczyły się one w klasach liczących kilkanaście uczniów, w znanym otoczeniu i ze znanymi sobie nauczycielami oraz w tej samej grupie rówieśników. Zależy nam, aby było jak najmniej dzieci dowożonych do szkół. A jeśli już muszą dojeżdżać, to na krótkich trasach - mówią rodzice.

Według projektu, dzieci (klasy 0-3) z Barłożna, Mirotek i Miryc będą uczyć się w Barłożnie. Z kolei starsze dzieci (klasy 4-6) z Barłożna, Miryc i Mirotek będą dojeżdżać do placówki w Mirotkach. Natomiast szkoła w Wielkim Bukowcu przyjmie dzieci (klasy 0-6) z Wielkiego Bukowca, Czarnegolasu, Kranka, Nowego Bukowca, Zajączka i Drewniaczek. Do szkoły w Pączewie będą uczęszczać uczniowie z Pączewa, Wolentala, Wielbrandowa (mowa o klasach 0-6) oraz wszystkie dzieci z terenu gminy do klas 7-8. Rodzice argumentują, że dzieci z Barłożna i Mirotek będą musiały chodzić do 3 placówek w okresie nauki w szkole podstawowej. Odległość, jaką będą musiały pokonać, wynosić będzie około 16 km w jedną stronę. Rodzice twierdzą też, że szkoła w Wielkim Bukowcu spełnia wszystkie warunki , aby można było utworzyć w niej klasy 7 i 8. Dodają, że konieczne byłoby co najwyżej utworzenie dodatkowego wejścia ewakuacyjnego dla dzieci z oddziałów przedszkolnych.

- Po przeprowadzaniu tych działań, szkoła zyskałaby wolne sale, które dodatkowo zwiększą potencjał budynku. Mamy też do zagospodarowania cały strych, gdzie również można przygotować sale lekcyjne - mówią rodzice.

Zebrali oni około 500 podpisów od mieszkańców, którzy ich popierają. O aprobatę proszą też posłów, do których skierowali listy. - Bardzo boli nas to, że radni, których to my wybraliśmy, nie liczą się z naszym zdaniem i głosowali przeciwko nam - dodają.
Radni i wójt gminy twierdzą jednak, że przeniesienie dzieci do szkoły w Pączewie jest najlepszym rozwiązaniem. Tworzenie klas 7 i 8 np. w Wielkim Bukowcu, jak tłumaczą, nadszarpnęłoby budżet gminy. Wyjaśniają też, że szkoła w Pączewie jest doinwestowana i świetnie wyposażona.

Sławomir Czechowski, wójt gminy Skórcz:

Rada Gminy w Skórczu na sesji w dniu 16 lutego 2017 r. podjęła uchwałę w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjum do nowego ustroju szkolnego (tzw. uchwała intencyjna). Projekt planu sieci ośmioletnich szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Skórcz zakłada utrzymanie dotychczasowych samodzielnych szkół podstawowych w miejscowościach Barłożno, Mirotki i Wielki Bukowiec, obejmujących te same klasy szkoły podstawowej. Zespół Szkół Publicznych w Pączewie zostanie przekształcony w 8-letnią szkołę podstawową, do której dowożeni będą uczniowie klas VII i VIII z obwodów szkół podstawowych Wielki Bukowiec i Mirotki. Uchwała została podana do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce "Rada Gminy Skórcz" oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Skórczu. Uchwałę intencyjną przedłożono w dniu 21 lutego do zaopiniowania przez kuratora oświaty oraz oświatowe związki zawodowe. Kurator oświaty i właściwe organizacje związkowe mają 21 dni na wydanie opinii w sprawie tego projektu.
Opinia kuratora ma zawierać w szczególności ocenę zgodności z prawem rozwiązań zaproponowanych w tej uchwale oraz ocenę w zakresie zapewnienia przez gminę możliwości realizacji obowiązku szkolnego, a także rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego, dla wszystkich dzieci zamieszkałych na terenie danej gminy. Przyjęte w uchwale intencyjnej rozwiązania gwarantują przeprowadzenie procesu przekształceń oraz właściwe zarządzanie szkołami, zarówno w okresie przejściowym, jak i po dniu 1 września 2019 r. w sposób jak najmniej uciążliwy i najmniej kosztownych dla samorządu.
W projektowanej sieci szkół uwzględniono przede wszystkim układ administracyjny gminy, pełne wykorzystanie funkcjonujących budynków szkolnych i ich zaplecza, warunki lokalowe szkół i odległości od szkół obwodowych. Żadna ze szkół, w której przewiduje się niepełną strukturę organizacyjną, nie posiada odpowiednich warunków lokalowych oraz niezbędnego wyposażenia w sprzęt i środki dydaktyczne, które umożliwiłyby pełną i skuteczną realizację zadań/ wymagań dla 8-letniej szkoły podstawowej. Proponowany stopień organizacyjny szkół w Barłożnie i Mirotkach uwarunkowany jest nie tylko bazą lokalową, ale także ich położeniem w układzie administracyjnym gminy i wieloletnią tradycją. Placówki oświatowe na wsi pełnią nie tylko rolę edukacyjną i kulturotwórcza, ale także integrują wspólnotę lokalną. Za taką organizację oświaty w gminie przemawia też planowane utworzenie i wyposażenie ze środków unijnych pracowni językowej, matematycznej, biologicznej i chemicznej w Pączewie.
Tak ukształtowana sieć szkół wraz z granicami ich obwodów funkcjonuje w Gminie już od siedemnastu lat. Jest ona rezultatem wypracowanego w 2001 roku kompromisu władza Gminy z organami samorządu mieszkańców wsi i organami szkół, w wyniku którego Rada Gminy w Skórczu odstąpiła od likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w Mirotkach na rzecz samodzielnych szkół w Barłożnie i w Mirotkach o obniżonej strukturze organizacyjnej. Kompromis ten był efektem wielu wspólnych spotkań, w tym z udziałem przedstawicieli Kuratora Oświaty w Gdańsku, oraz efektów pracy powołanego w roku 2000 zespołu roboczego ds. opracowania strategii oświaty w Gminie Skórcz na lata 2001-2005 reprezentowanego przez radnych, sołtysów, dyrektorów szkół, przedstawicieli rad rodziców.
Kompromis ten został wypracowany z dużym trudem i osiągnięty dzięki ustępstwom obu stron. Utrzymanie dotychczasowej struktury szkół gminnych jest wielkim wyzwaniem dla samorządu, w sytuacji likwidacji gimnazjów i związanego z tym faktem zmniejszenia liczby uczniów. Dochody z tytułu subwencji oświatowych od lat nie wystarczają na wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem szkół gminnych. Zadaniem organu prowadzącego jest zapewnienie warunków działania szkoły publicznej, w tym w szczególności bezpiecznych i higienicznych warunków nauki. Szkoły w Mirotkach i Wielkim Bukowcu nie posiadają odpowiednich pomieszczeń oraz właściwego wyposażenia technicznego i dydaktycznego do podniesienia stopnia organizacyjnego o dodatkowe klasy. Stanowisko organu stanowiącego wyrażone w uchwale intencyjnej w odniesieniu do PSP Mirotki potwierdza korespondencja Delegatury Kuratorium Oświaty w Tczewie.

Anna Płoszyńska – Damaszk, dyrektor delegatury w Tczewie, Kuratorium Oświaty w Gdańsku:

Pomorski Kurator Oświaty w celu wnikliwego rozpoznania warunków funkcjonowania szkół w Gminie Skórcz uczestniczył w wizytacjach monitorujących, w tym w Publicznej Szkole Podstawowej w Mirotkach. Ponadto wizytatorzy Delegatury w Tczewie wzięli udział w spotkaniu zorganizowanym przez rodziców w dniu 13 lutego 2017 i dokonali przeglądu szkoły w Mirotkach, w szczególności pod względem organizacji pracy, warunków lokalowych i bazy dydaktycznej. Mając na uwadze obecny stan warunków funkcjonowania placówki stwierdzono, że Publiczna Szkoła Podstawowa w Mirotkach zapewnia nauczanie na poziomie obecnej struktury organizacyjnej. Postulowane propozycje organizacji kolejnych oddziałów na poziomie nauczania klasy VII i VIII wymagają specjalnego dostosowania istniejących zasobów lokalowych do zajęć pracowni chemii, biologii i fizyki – bez uszczuplania już istniejących pomieszczeń, a tym samym pogorszenia warunków socjalno-bytowych i nauki dzieci oraz pracy nauczycieli i pracowników szkoły. Wymaga to dodatkowych zabiegów organizacyjnych związanych z rozbudową szkoły i dostosowaniem jej do aktualnych wymogów nowoczesnej szkoły. Na wyróżnienie zasługuje bogata historia placówki i poszanowanie jej tradycji przez wiele pokoleń mieszańców Mirotek. Szczególne podziękowania należą się rodzicom i społeczności szkolnej za inicjowanie różnorodnych działań edukacyjnych, kulturowych i wynikających z aktualnych oczekiwań społecznych. Dlatego też w dalszej perspektywie – strategii rozwoju gminnej oświaty, warto rozważyć z organem prowadzącym poprawę bazy lokalowej i dydaktycznej, aby spełnić oczekiwania mieszkańców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na starogardgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto