Bezpłatne przejazdy autobusami komunikacji miejskiej w Lesznie dla dzieci i młodzieży miały być ukłonem dorosłych w stronę najmłodszych mieszkańców miasta, a także uczniów. Okazuje się jednak, że sami zainteresowani uważają, iż to zły pomysł. Młodzieżowa Rada Miasta Leszna wydała oświadczenie, w którym sprzeciwia się takiemu rozwiązaniu. Jak zaznacza jej wiceprzewodniczący, Maksymilian Jarosz, rada zapytała najpierw o zdanie leszczyńską młodzież.
- Wdrożenie takiego rozwiązania przyczyni się przede wszystkim do nagłego zwiększenia liczby pasażerów w godzinach szczytu i spowoduje pogorszenie się oferty MZK. Połowa autobusów, którymi dysponuje zakład może pomieścić jedynie 60 osób, zatem istnieje uzasadniona obawa, że w pojazdach będzie panował tłok, a nawet może dojść do sytuacji, w której część osób oczekujących na przystanku nie będzie mogła wsiąść do autobusu - uzasadnia Maksymilian Jarosz.
Zobacz też: Przebudowa ul. Lipowej w Lesznie pod dużym znakiem zapytania [FOTO]
Młodzi ludzie uważają też, że za darmowe przejazdy dla dzieci i młodzieży zapłacą wszyscy mieszkańcy Leszna w postaci podatków. Obawia się także, iż darmowe przejazdy przyczynią się do większej liczby aktów wandalizmu, bo w przekonaniu wielu bezpłatne jest mniej wartościowe. Zdaniem rady efekt ekologiczny takiego rozwiązania byłby znikomy, bo większość uczniów dociera do szkół pieszo, rowerami, lub z rodzicami, którzy dojeżdżają samochodem do pracy.
Młodzi radni skrytykowali przy okazji władze miasta za brak inwestycji w komunikację miejską. - Tabor w Lesznie liczy jedynie 22 autobusy, co jest sytuacją nie do pomyślenia w 65 tysięcznym mieście. Dla porównania 32 tysięczny Żywiec dysponuje 35 autobusami, a takich przykładów jest znacznie więcej. Jeżeli spojrzymy natomiast
na procentowy udział wydatków przeznaczanych na komunikację miejską w innych miastach to wynosi
on średnio 2%, podczas gdy w Lesznie waha się w okolicach 0,8% - przypomina Maksymilian Jarosz.
Zamiast wprowadzać darmowe przejazdy komunikacją miejską dla dzieci i młodzieży, rada proponuje kupić dwa ekologiczne autobusy i systematycznie powiększać tabor miejski. Tym bardziej, że - jak wyliczyli młodzieżowi radni - wprowadzenie bezpłatnych przejazdów oznacza zwiększenie wydatków na MZK o około 2 miliony złotych rocznie.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?