Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Leszno: Protestują przeciwko zwężeniu drogi krajowej nr 5

mos
Daniel Andruszkiewicz
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu zamierza wkrótce rozpocząć remont fragmentu drogi krajowej numer 5 pomiędzy Lesznem i Rydzyną. Według projektu jeden pas jezdni ma zostać wydzielony i przebudowany na ścieżkę rowerową. Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestują przedstawiciele lokalnych samorządów, bo projekt nie był z nimi konsultowany i uważają, że takie zmiany doprowadzą do powstania utrudniającego komunikację ,,wąskiego gardła”.

Już w lipcu informowaliśmy o planach GDDKiA, która zapowiadała położenie nowej nawierzchni na niespełna kilometrowym odcinku piątki od granic miasta Leszna w kierunku Rydzyny. To pierwszy krok do remontu całej ,,szosy rydzyńskiej”, na której tylko w ostatnich trzech latach zginęło aż jedenaście osób. Jezdnia jest tam w fatalnym stanie, a głębokie koleiny zagrażają bezpieczeństwu.

Zobacz też: Leszno: Budowa piątki stoi, bo firmy nie mają pieniędzy

Kiedy drogowcy ogłosili przetarg okazało się, że projekt diametralnie różni się od stanu obecnego. Piątka, która ma obecnie na tym odcinku po dwa pasy w każdym kierunku, ma zostać zwężona. Od granic Leszna do skrzyżowania ze zjazdem do Dąbcza zostać ma po jednym pasie. Pozostałe będą wykorzystane na lewoskręt, a także na ścieżkę rowerową. Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestują włodarze Leszna, Rydzyny i Powiatu Leszczyńskiego.

Samorządowcy wydali wspólne stanowisko w tej sprawie, w którym zdecydowanie sprzeciwiają się tak daleko idącym zmianom. Przekonują, że powstanie tam ,,wąskie gardło”, które może spowodować utrudnienia komunikacyjne na głównej trasie z Poznania do Wrocławia. Zwężenie wymusi bowiem na kierowcach wolniejszą jazdę, ale jeśli mimo tego dojdzie tam do wypadku, będzie to oznaczało nawet kilkugodzinne utrudnienia.

Nie sposób będzie skierować ruchu drugim pasem jak obecnie, bo zostać mają one rozdzielone trwałymi energochłonnymi barierami, które zastąpią stojące tam obecnie poliuretanowe słupki. Ostatnio samorządowców poparł także poseł PO Łukasz Borowiak, który złożył w tej sprawie interpelację w Ministerstwie Transportu.

– Pomysł zwężenia nie jest dla mnie zrozumiały. Mógłbym się z nim zgodzić, gdyby zbudowana została ekspresowa piątka i obwodnica Leszna. Być może uda się jeszcze odkręcić tę sprawę choć nie wykluczam, że może być już za późno – mówi.

Zarówno samorządowcy, jak i parlamentarzysta nie potrafią wyjaśnić, dlaczego GDDKiA nie skonsultowała z nimi planowanego remontu. Nawet jeśli nie ma takiego obowiązku, to zwyczajowo inwestycje tego typu są omawiane z władzami poszczególnych gmin.

– Byliśmy zaskoczeni samą inwestycją, a także jej zakresem. Dyrektor GDDKiA zapewniał nas jednak, że jest duża szansa, że ekspresowa piątka powstanie. W takim przypadku, gdyby zaniechać remontu starej, to pozostałaby ona w obecnym stanie. Będziemy dyskutować – mówi prezydent Tomasz Malepszy i zapowiada planowane na październik spotkanie w GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto