To było jasne od dawna – planowany na jesień tego roku finał prac modernizacyjnych na ,,dwunastce'' był niemożliwy do spełnienia. Drogowcy wciąż pracują na jednej nitce wiaduktu Grota Roweckiego ( tu także notowane są opóźnienia) ,a do wykonania jest największa część tego zdania, czyli przebudowa ulicy Szybowników.
Remont Szybowników w Lesznie wydłuży się ponad rok
Teraz miasto oficjalnie potwierdziło, że cała inwestycja potrwa 15 miesięcy dłużej. Oficjalnym powodem są zmiany projektowe na Szybowników, ale samorząd miesiącami czekał na tak zwany ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - w związku z Szybowników. Mieszkańcy zgłaszali wiele zastrzeżeń ostro kontestując pomysły projektantów.
W wyniku konsultacji społecznych projekt przebudowy ulicy ulegał zmianom. Konsultacje prowadzone były dwukrotnie: w sierpniu 2018 r. i w lutym 2019 roku. Mieszkańcy zgłaszali propozycje zmian, które najpierw należało przeanalizować, a potem te, które były uzasadnione i wykonalne – wprowadzić do projektu – tłumaczy Lucyna Gbiorczyk z Urzędu Miasta w Lesznie.
DUŻE EMOCJE W CZASIE SPOŁECZNYCH KONSULTACJI W SPRAWIE SZYBOWNIKÓW9
Urząd tłumaczy teraz, że uzyskanie zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zajęło 11 miesięcy, a zgody ministra infrastruktury na odstępstwa od warunków technicznych , pół roku.
Koniec remontu Szybowników w 2021 roku
Stąd wniosek o wydłużenie terminu realizacji inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej nr 12 w granicach miasta o 15 miesięcy. Przebudowa powinna się zakończyć do 31 grudnia 2021 roku – dodaje Gbiorczyk.
Głównym zagrożeniem było utrzymanie gwarancji unijnego dofinansowania. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zapewnoło, że Leszni dofinansowania unijnego nie straci, choć fundusze pochodzić mają z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Jaki koszt remontu DK 12 w Lesznie?
Wciąż nie wiadomo, ile finalnie będzie kosztować modernizacja. Strabag wielokrotnie wnioskował do samorządu w sprawie renegocjacji powołują się na wzrosty cen i zakres prac dodatkowych.
Strabag wygrał przetarg na to zadanie w 2017 roku. Firma zaoferowała wtedy cenę 45 milionów złotych, choć miejski kosztorys wskazywał już wówczas na wydatki rzędu 70 milionów. Dofinansowanie tej inwestycji wynieść ma 85 procent.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?