O tym, jak taka instytucja jest potrzebna, dobitnie świadczy liczba udzielonych porad. W zeszłym roku, w ramach pełnionych dyżurów, zarówno w formie osobistej, telefonicznej lub korespondencyjnej, do Adama Pietrzykowskiego zwróciło się 1196 mieszkańców Leszna.
Zarówno tematyka, jak i zakres udzielonych informacji i porad obejmowały różnorakie naruszenia uprawnień konsumenckich. Najwięcej spraw, jak co roku, dotyczyło odzieży i obuwia, urządzeń gospodarstwa domowego i sprzętów elektronicznych oraz mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. Wysokie miejsce w „rankingu” zajmowały też sprawy związane z usługami finansowymi, ubezpieczeniowymi, telekomunikacyjnymi czy transportowymi. Nie zabrakło też interwencji dotyczących usług turystycznych.
- Sporo spraw z zakresu turystyki dotyczyło odwołanych rezerwacji w hotelach i pensjonatach w związku w koronawirusem. W połowie przypadków udało się odzyskać wpłacone zaliczki – mówi A. Pierzykowski.
Na co warto zwrócić uwagę? Okazuje się, że mimo prowadzących od lat działań edukacyjnych leszczyńscy seniorzy nadal uczestniczą w spotkaniach i pokazach, które kończą się podpisaniem umowy na zakup zupełnie zbędnych im przedmiotów, w zawyżonych cenach. Starsi ludzi są spragnieni uwagi, czasami idą tam z nudów i dają się okiełznać uśmiechniętym, na pozór szczerym i bezinteresownym prezenterom. A potem przychodzi słono im za to zapłacić.
- Dlatego warto w gronie rodzinnym wracać do tego tematu i tłumaczyć starszym osobom, by nie korzystali z tego typu zaproszeń. Zaoszczędzą pieniądze i nie stracą nerwów – tłumaczy A. Pietrzykowski.
Oprócz udzielenia informacji i porad w 106 sprawach rzecznik wystąpił pisemnie do przedsiębiorców.
- Wystąpienia te zawierały zwięzły opis stanu faktycznego wynikający z relacji konsumenta i przedstawionej dokumentacji, ocenę prawną, informację o konsekwencjach prawnych mogących dotyczyć adresata oraz wniosek o dobrowolne polubowne załatwienie sporu – informuje Adam Pietrzykowski.
Dla 4 konsumentów rzecznik przygotował pozew, a w 3 przypadkach przygotował sprzeciwy od nakazów zapłaty wydanych przez sąd.
W 3 kolejnych przypadkach rzecznik włączył się do postępowań sądowych, które konsumentom wytoczyli przedsiębiorcy.
- Przykładowo w jednej ze spraw sąd, zamiast zasądzonej nakazie zapłaty kwoty 4776 zł., zasądził kwotę 1349 zł. Sprawa dotyczyła roszczeń firmy windykacyjnej wynikających z nieopłaconych faktur oraz kary umownej za przedterminowe rozwiązanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Sąd zgodził się z moją argumentacją, zgodnie z którą przepisy prawa nie dawały przedsiębiorcom telekomunikacyjnym prawa do żądania kary umownej za rozwiązanie umowy zawartej na czas określony przed terminem– tłumaczy A. Pietrzykowski.
W sumie, w okresie sprawozdawczym, rzecznik przygotował dla mieszkańców Leszna 7 pism procesowych.
Blisko 60% interwencji rzecznika zaskoczyło się pozytywnie dla mieszkańców, a podejmowane działania zarówno interwencyjne, jak i sądowe pozwoliły zaoszczędzić leszczyniakom blisko 80 tys. zł.
- Jakich spraw spodziewam się w tym roku? Już teraz widać tendencję wzrostową w liczbie udzielanych przeze mnie porad związanych z umowami zawartymi na pokazach w restauracjach. Odnoszę wrażenie, że w ten sposób firmy oraz restauratorzy chcą nadgonić starty wynikłe z obostrzeń covidowych. Dlatego o jeszcze raz apeluję do mieszkańców Leszna o rozmowę edukacyjną, na temat pokazów, z najstarszymi członkami rodzin – apeluje rzecznik konsumentów.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?