Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Leszno. Szybkie połączenie kolejowe z Gostynia przez Leszno do Poznania? Taką ofertę ma PiS, ale chce udziału finansowego od marszałka

Michał Wiśniewski
Michał Wiśniewski
Powrót szybkich połączeń kolejowych Gostynia z Lesznem i Poznaniem – zapowiedział poseł PiS Jan Dziedziczak. Warunkiem jest zgoda Urzędu Marszałkowskiego i udział finansowy. Konieczna jest też jednak szacowana na 60 milionów złotych modernizacja linii, by pociąg nie jechał z prędkością 40 kilometrów na godzinę.

Prawo i Sprawiedliwość zapewnia, że rząd chce ruszyć z programem Kolej Plus zakładającym odbudowę połączeń kolejowych sprzed dwóch i trzech dekad. Wśród 20 rekomendowanych połączeń w ramach programu w całej Polsce dwa dotyczą subregionu leszczyńskiego. Chodzi o połączenia z Gostynia przez Leszno do Poznania oraz połączeń Śrem - Poznań.

Miejscowości dotąd odcięte od kolei przestaną być białymi plamami na mapie kraju. W budżecie państwa zaplanowano na program kwotę 6,5 miliarda złotych. Koszty są wysokie, ale pieniądze są w budżecie – przekonuje Jan Dziedziczak poseł PiS.

Warunkiem uruchomienia programu jest finansowa współpraca Urzędu Marszałkowskiego. To marszałek ma zapewnić ruch pociągów na przygotowanej w ramach programu infrastrukturze. Koszty po stronie Urzędu Marszałkowskiego mają wynieść 15 procent. 85 procent wyłożyć ma budżet państwa.

Marek Sowa radny sejmiku wojewódzkiego z PiS zapewnia, że złożył w tej sprawie interpelację do marszałka już kilka miesięcy temu.

Na dobrą sprawę ruch między Gostyniem a Lesznem mógł wrócić już teraz. Przypomnę, że zawieszono go w 2012 roku, ale towarowy ruch wciąż się odbywa. Stan linii kolejowej nie jest jednak najlepszy. Prędkość jaką mogą rozwijać dziś pociągi na odcinku Gostyń - Kąkolewo to około 40 km/h. Od Kąkolewa do Leszna jest lepiej. Konieczne są więc inwestycje – mówi Marek Sowa.

Urząd Marszałkowski do tej pory twierdził, że właśnie kiepski stan linii i niska prędkość stoją na przeszkodzie w reaktywacji połączeń. PiS deklarując uruchomienie programu Kolej Plus zapewnia, że na modernizację linii Gostyń - Leszno chce wydać ponad 60 milionów. Dzięki niej pociąg miałby jechać 110 kilometrów na godzinę.

- Czas przejazdu z Gostynia do Leszna mógłby trwać poniżej godziny – mówi Marek Sowa.

Pod koniec maja poseł PiS skierował oficjalne pismo w tej sprawie do marszałka Marka Woźniaka i czeka na odpowiedź. Cała inwestycja miałaby by być zrealizowana do 2028 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto