Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po Wielkopolsce będziemy podróżować szybciej

Marta Danielewicz
Koszt to ok. 304 mln złotych
Koszt to ok. 304 mln złotych Waldemar Wylegalski
To efekt wsparcia budowy, modernizacji dróg wojewódzkich oraz zakupu nowego taboru kolejowego. A wszystko dzięki unijnemu dofinansowaniu.

Drogi i kolej to podstawa dobrze funkcjonującego regionu. To dzięki nim do Wielkopolski napływają inwestorzy, którzy głównie ze względów logistycznych umiejscowiają tu swoje firmy i koncerny. Z Wielkopolski, dzięki dobrym rozwiązaniom transportowym, podróżować możemy zarówno nad morze, na południe kraju, za zachodnią granicę i na wschód. Inwestycje w drogi i kolej opłacają się władzom regionu.

Zarząd Województwa Wielkopolskiego, jako zarządzający Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 (WRPO 2014+) w ramach Poddziałania 5.1.1 „Wzmocnienie regionalnego układu powiązań drogowych” rozstrzygnął konkurs dotyczący dróg wojewódzkich. W ramach projektu pozakonkursowego realizowany będzie zakup nowego taboru dla Kolei Wielkopolskich. W podobnej sytuacji jest również modernizacja linii kolejowej do Piły.

Te drogi już czeka remont

Nowe inwestycje zwiększą prędkość i przepustowość na szlakach oraz umożliwią rozwój transportu pasażerów i towarów.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014 + po ocenie merytorycznej zaakceptowała 18 projektów, które wpłynęły w ramach konkursu. Wnioski zostały ocenione pozytywnie przez członków Komisji Oceny Projektów.

- Wnioski wpływały do końca grudnia 2015 roku. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich starał się o dofinansowanie 18 projektów. Inwestycje dotyczyły między innymi następujących dróg wojewódzkich: drogi numer 188 na odcinku Człuchów - Piła, trasy z Międzychodu do Ujścia i trasy wojewódzkiej 305 od granicy powiatu leszczyńskiego do granicy z województwem wielkopolskim - mówi Hubert Zobel, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

W ramach tego dofinansowania rozpocznie się też modernizacja głównej trasy nr 194 prowadzącej z Wyrzyska na Gołańcz, a także drogi numer 185 z Obrzycka do Szamotuł.

ZOBACZ TAKŻE
Mateusz Morawiecki - Zaryzykujemy i zainwestujemy w rodzime firmy:

Źródło: AIP

To jednak tylko część dróg wojewódzkich, które w ramach konkursu i unijnego dofinansowania powstaną. Projekty bowiem zakładają nie tylko przebudowę, budowę dróg wojewódzkich, ale także skrzyżowań i modernizację pozostałej infrastruktury drogowej: mostów, wiaduktów, kładek.

- W Międzychodzie, chociażby, zostanie wybudowany nowy most. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy będą mieli też inną drogę dojazdu do centrum miasta - mówi dyrektor Zobel.

Na większość z wybranych projektów już ogłoszono przetarg na ich realizację. M.in. ruszyło postępowanie przetargowe na modernizację obwodnicy Obornik. - Zakładamy, że wszystkie projekty zostaną zrealizowane w latach 2017-2019. Należy pamiętać jednak, że każda zmiana na drogach wojewódzkich pociąga za sobą także dodatkowe zmiany w infrastrukturze - mówi Hubert Zobel.

Większość dróg, które mają być finansowane z unijnych funduszy, ma być także kompatybilna z dużymi trasami, które jednocześnie powstają w naszym regionie. Chodzi tu między innymi o drogę ekspresową S11 z Koszalina na południe kraju, przez Wielkopolskę czy S5 z Poznania do Wrocławia.

Pieniądze na kolej

Dodatkowy projekt pozakonkursowy, który także jest w trakcie realizacji, to zakup taboru dla Kolei Wielkopolskich i modernizacja linii kolejowej do Piły. - To kluczowe inwestycje dla Wielkopolski - podkreśla Hubert Zobel. - Umowa na zakup taboru już jest podpisana. Wzbogacimy się o 10 zupełnie nowych pociągów. Modernizacji ulegnie też 5 zespołów trakcyjnych. Beneficjentem tego projektu jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego - dodaje dyrektor Zobel.

Nowe pociągi mają kursować po wielkopolskich torach z prędkością do 160 km na godzinę i będą uczęszczać między innymi na trasach z Poznania do Rawicza, Jarocina, Krzyża czy Kostrzyna. To z pewnością skróci czas dojazdu do stolicy Wielkopolski z innych miast w regionie.

Przy modernizacji istniejącego już taboru wymienione zostaną silniki, zmieni się też wygląd kabiny maszynisty i cały system sterujący. Toalety będą zabudowane, dzięki czemu będzie można korzystać z nich także w trakcie postoju.

Koszt tej inwestycji to ok. 304 mln zł. Dofinansowanie unijne do projektu wynosi natomiast 210 mln złotych.

Modernizacji ma też ulec trasa kolejowa z Poznania do Piły, tak by docelowo pociągi pasażerskie mogły nią jeździć z prędkością do 140 km/godz. Wymieniony zostanie układ torów, będzie nowa sieć trakcyjna, perony. - Beneficjentem jest PKP PLK SA. Orientacyjny koszt modernizacji trasy kolejowej z Piły do Poznania to ok. 600 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to 420 mln zł - dodaje dyrektor Zobel.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto