Dziś (17 czerwca), podczas nadzwyczajnej konferencji prasowej w Rawiczu, politycy przedstawili perspektywy dotyczące budowy drogi ekspresowej S5, która ma połączyć między innymi Poznań z Wrocławiem. Do Rawicza zjechali się Marszałkowie Województw Wielkopolskiego i Dolnośląskiego - Marek Woźniak i Rafał Jurkowlaniec, Wojewodowie Wielkopolski i Dolnośląski - Piotr Florek i Marek Skorupa, Dyrektor Oddziału GDDKIA w Poznaniu Marek Napierała oraz Przewodniczący Platformy Obywatelskiej w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku - Rafał Grupiński i Grzegorz Schetyna. Byli też lokalni samorządowcy i posłowie z Rawicza i Leszna.
Miejsce spotkania nie było przypadkowe. Konferencja odbyła się w Rawiczu, niemal w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem. Zakończy się tam wkrótce budowa obwodnicy miasta, która w końcu pozwoli na wyprowadzenie zeń ruchu tranzytowego w ciągu drogi krajowej numer 36 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Lubin.
– S5, to wielki projekt i sukces obu województw – mówił Grzegorz Schetyna. Udało się przeprowadzić prace projektowe szybko, z klasą i jakością dzięki ludziom zaangażowanym i ich dobrej woli – podkreślał.
Udało się także dzięki decyzji Rady Ministrów, która przyjęła załącznik numer 5 do rządowego ,,Programu budowy dróg ekspresowych na lata 2011 - 2015”. W najbliższych latach powstać ma dodatkowe 700 kilometrów tego typu tras w całym kraju. Możliwe będzie kontynuowanie inwestycji na takich trasach jak: S3, S5, S7, S8 oraz S17. Wartość tych inwestycji szacowana jest na 35 miliardów złotych. Dla Wielkopolski najważniejsza jest oczywiście ekspresowa ,,piątka”.
W ciągu dwóch, trzech najbliższych lat gotowe mają być jej pozostałe fragmenty. Przetargi mają być rozpisywane dynamicznie, a niektóre zostaną rozstrzygnięte jeszcze w tym roku. Inwestycje, jak zapowiadają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ruszą z przysłowiowego ,,kopyta”.
O szczegółach budowy S5 podczas dzisiejszej konferencji mówił między innymi dyrektor oddziału GDDKiA w Poznaniu Marek Napierała.
– Do zrobienia są cztery odcinki. Na odcinek Gniezno - Mielno o długości około 18 kilometrów przetarg został ogłoszony w miniony piątek. Roboty ruszą tam wiosną 2014 roku, a ich zakończenia można spodziewać się latem 2016 roku. Odcinek Głuchowo - Wronczyn, przez który jeździ 25 tysięcy pojazdów na dobę także zostanie zakończony w 2016 roku. Dzięki temu wyprowadzony zostanie ruch z Poznania omijając Komorniki i Stęszew. Przetarg ogłosimy już jesienią tego roku. Odcinek Radomicko - Kaczkowo również powinien być gotowy w 2016 roku, a przetarg na tę inwestycję ruszy w trzecim kwartale tego roku. Natomiast odcinek Wronczyn - Radomicko nieco się opóźni. Tam przetarg zostanie ogłoszony później przez co kościańska obwodnica zostanie oddana do ruchu w połowie 2017 roku – wyjaśniał dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA Marek Napierała.
Wynika z tego, że cała ekspresowa S5 łącząca aglomeracje poznańską i wrocławską będzie przejezdna w połowie 2017 roku. Obecnie budowany jest już odcinek nowej ,,piątki” z Kaczkowa do Korzeńska, na granicy Wielkopolski i Dolnego Śląska. Będzie on wkrótce stanowił obwodnice dla Bojanowa i Rawicza. Na budowę wspomnianych odcinków S5 rząd przekaże kwotę 5,3 miliarda złotych.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?