Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Leszno: Przedszkole z filią szkoły podstawowej? Radni pytają rodziców, co myślą o tym pomyśle

Daniel Andruszkiewicz
Zdjęcie poglądowe.
Zdjęcie poglądowe. fot. Daniel Andruszkiewicz
Leszczyńskie przedszkola wezmą udział w konsultacjach społecznych dotyczących tego, czy powinno się w nich zorganizować filie szkół podstawowych. To inicjatywa radnych z klubu Prawa i Sprawiedliwości, którzy popierają przeciwników posyłania sześciolatków do szkół.

List przygotowany przez samorządowców, jest skierowany do rad rodziców wszystkich przedszkoli w Lesznie. Proszą w nim o zajęcie stanowiska w sprawie organizacji filii szkół podstawowych w budynkach przedszkoli, a także o ustosunkowanie się do tego, czy 6-letnie dzieci powinny chodzić do przedszkoli, czy może lepiej by rozpoczęły edukację w szkołach. Konsultacje potrwają do końca kwietnia.

Debata w sprawie 6-latków - Leszno, grudzień 2012 roku - GALERIA

- Opinie rodziców przekażemy później pozostałym radnym, aby przyjąć odpowiednie stanowisko wspierające ich postulaty w tej sprawie oraz Prezydentowi Leszna, który jest władny podjąć kroki organizacyjne tworząc file szkół w budynkach przedszkoli - mówi Sławomir Szczot, szef klubu PiS.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty, 6-latki będą musiały uczęszczać do szkół podstawowych od 1 września 2014 roku. Wielu rodziców sprzeciwia się temu pomysłowi uznając go za co najmniej kontrowersyjny i niesprzyjający zdrowemu rozwojowi ich maluchów.

Między innymi dlatego radni podjęli ten temat. Chcą zorganizować filie szkół podstawowych w budynkach przedszkoli.

- z jednej strony wykonamy zapisy ustawy, a z drugiej spełnimy oczekiwania rodziców - zauważa Szczot. - Wtedy dzieci pójdą do szkoły, ale w miejscu dla nich najlepiej przygotowanym - dodaje.

Poniżej pełna treść listu, który radni PiS przesłali do rad rodziców wszystkich leszczyńskich przedszkoli:

,,W Ministerstwie Edukacji Narodowej zrodził się pomysł wysłania 6-latków do szkół podstawowych. Zgodnie z projektem rządowym, Sejm RP w 2009 r. znowelizował ustawę o systemie oświaty w ten sposób, że obniżył wiek obowiązku szkolnego z 7 do 6 lat. Od 1 września 2010 r. rodzice mogli dobrowolnie posyłać dzieci do szkoły, a od 1 września 2012 r. już obowiązkowo wszystkie dzieci 6-letnie musiały stawić się w szkole. Termin ten był jednak nierealny dlatego radni z mojej inicjatywy podjęli jeszcze w 2010 r. uchwałę ze stanowiskiem, że przyjmowanie dzieci do podstawówek rozpocznie się dopiero w 2012 r. tak, aby przygotować szkoły na przyjęcie maluchów. Przed decyzją rady przeprowadziłem w trzech przedszkolach konsultacje z radami rodziców, które jednoznacznie uznały pomysł pani minister za nietrafiony.
Ministerstwo zorientowało się, że znowelizowana ustawa to bubel i kolejną nowelizacją opóźniono wejście w życie jej postanowień o kolejne dwa lata czyli od 1 września 2014 roku. Do MEN napłynęło w tym czasie ponad 40 tys. protestów od rodziców. Wśród radnych Prawa i Sprawiedliwości zrodził się pomysł, aby z jednej strony wykonać zapisy ustawy, a z drugiej – spełnić oczekiwania rodziców. Zaproponowaliśmy, aby w budynkach przedszkoli zorganizować filię szkół podstawowych. Wtedy dzieci pójdą do szkoły, ale w miejscu dla nich najlepiej przygotowanym. Pomysł ten poparli rodzice podczas wspomnianych konsultacji w 2010 r. Poprosiliśmy posła Jana Dziedziczka, aby wystąpił do Biura Analiz Sejmowych o przygotowanie ekspertyzy prawnej co do możliwości zorganizowanie filii szkół podstawowych dla dzieci sześcioletnich budynkach przedszkoli. Oto co otrzymaliśmy:
Pytanie:
„Czy obecne uregulowania prawne umożliwiają organizowanie przez gminy obowiązku szkolnego dzieci 6-letnich na bazie przedszkoli, otwierając np. filie szkoły w budynku przedszkola? Na jakie przepisy mogą powoływać się gminy organizując takie filie, jeśli prawo na to pozwala?”
Teza:
„Szkoły filialne mogą być także tworzone w budynkach przedszkoli, o ile spełniają one wymogi prawa budowlanego odpowiednie dla szkół”
Uzasadnienie:
„Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. t.j. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn.zm.) nie regulują szczegółowo kwestii związanych ze szkołami filialnymi. Generalnie, zgodnie z art. 61 ustawy struktura organizacyjna szkoły podstawowej obejmuje klasy I-VI, ale w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami, mogą być tworzone szkoły obejmujące część klas szkoły podstawowej, w tym także szkoły filialne. Jak wskazuje się w literaturze, przepis ten ma na celu umożliwienie tworzenia zarówno tzw. małych szkół, jak i organizacyjne wyodrębnianie, w ramach szkół podstawowych, ich filii (szkół filialnych). Umożliwia on zatem praktycznie nieograniczone odstępstwo od zasady określonej w ust. 1, poprzez np. tworzenie szkół, których struktura ograniczy się tylko do klas I-III, bądź też tworzenie niesamodzielnych oddziałów (filii) szkół podstawowych na terenie gminy, np. w celu obniżenia kosztów dojazdu do szkół zbiorczych małych dzieci, których droga do szkoły powinna być jak najkrótsza.
W zakresie dotyczącym warunków budowlanych dotyczą ich te same przepisy, co wszystkich szkół. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 60 z późn.zm.) obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn.zm.) określa szczegółowo warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki, w tym szkoły i przedszkola Np. pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci w żłobku, przedszkolu i szkole, z wyjątkiem pracowni chemicznej, fizycznej i plastycznej, powinny mieć zapewniony czas nasłonecznienia co najmniej 3 godziny w dniach równonocy (21 marca i 21 września) w godzinach 8.00-16.00, natomiast pokoje mieszkalne - w godzinach 7oo-17oo. Problem mogą stanowić np. kwestie związane z ustępami, bowiem zgodnie z § 82 w ustępach ogólnodostępnych należy stosować przedsionki, oddzielone ścianami pełnymi na całą wysokość pomieszczenia, w których mogą być instalowane tylko umywalki, które z kolei nie są wymagane przy salach zajęć w przedszkolach, czy obowiązek umieszczenia misek ustępowych w oddzielnych kabinach (oddzielenia nie wymagają ustępy dla dzieci w żłobkach i przedszkolach).
Jeśli więc warunki lokalowe pozwalają na to, by utworzyć filie szkoły w budynku przedszkola – nie ma ku temu przeszkód prawnych.” – czytamy w opinii Biura Analiz Sejmowych.
Jak widać, prawo umożliwia taką organizacje sieci szkół jaką zaproponowaliśmy. Dodatkowo, naszym zdaniem, takie rozwiązanie jest korzystne dlatego, że:
- Zdaniem rodziców, najlepsze warunki socjalno-bytowe dla młodszych dzieci oferują przedszkola, a nie szkoły.
- W budynku przedszkolnym przebywają ze sobą dzieci młodsze w wieku 3-6 lat, a w szkołach miałyby być dzieci w przedziale wiekowym 6-12 lat. Stanowi to naturalne zagrożenie dla bezpieczeństwa maluchów.
- W przedszkolu są trzy posiłki, a dzieci spożywają je w salach zajęć pod opieką opiekunek. W szkole posiłki będą na stołówkach i spożywane bez opieki.
- Sieć przedszkoli jest dwa raz liczniejsza niż szkół, dlatego odległość dzieci od domu jest mniejsza.
- Większość szkół nie dysponuje placami zabaw.
- Szkoły są w różnym stopniu przygotowane do przyjęcia dzieci 6-letnich (od przygotowanych dobrze do nieprzygotowanych zupełnie).
- Przygotowanie szkół w pojęciu osób odpowiedzialnych w mieście za oświatę różni się od oczekiwań rodziców.
- Z punktu widzenia samorządu, dla dzieci 6-letnich uczących się w szkołach przewidziana jest subwencja oświatowa, dlatego rodzice dzieci nie będą ponosili opłat za naukę w filii szkoły, tak jak za przedszkole. Pozostaną opłaty za posiłki. Do kasy miasta, na utrzymanie przedszkoli wpłynie dodatkowo ok. 1 mln zł.
- Z punktu widzenia procesu dydaktycznego nic się nie zmieni bowiem czy dzieci będą uczyć się w budynku przedszkola czy szkoły program nauczanie będzie taki sam, dlatego lepszym miejscem będzie dla nich budynek przedszkola.
Takie argumenty można by mnożyć. Rodzice sami wiedzą co jest najlepsze dla ich dzieci. O tym wszystkim piszą rodzice dzieląc się swoimi uwagami i doświadczeniami na stronie internetowej poświęconej temu tematowi: ratujmaluchy.pl.
Zwracam się do Państwa o wypracowania opinii co do następujących kwestii:
1. Czy rodzice uważają, że dzieci 6-letnie powinny chodzić do przedszkola, czy rozpocząć edukacje w szkole?
2. Czy rodzice akceptują pomysł zorganizowanie filii szkół podstawowych dla dzieci 6-letnich w budynkach przedszkoli?
Opinie rodziców przekażemy pozostałym radnym, aby przyjąć odpowiednie stanowisko wspierające ich postulaty w tej sprawie oraz Prezydentowi Leszna, który jest władny podjąć kroki organizacyjne tworząc file szkół w budynkach przedszkoli.
Proszę do końca kwietnia o nadsyłanie Państwa opinii. Do niniejszego pisma załączam wyniki przeprowadzonej ankiety, w której dyrektorzy oceniali stan przygotowań szkół do przyjęcia 6-latków".

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto