Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunele połączą Zatorze z centrum Leszna. Jeden już powstaje pod dworcem, kolejny w przygotowaniu [ZDJĘCIA]

Michał Wiśniewski
Michał Wiśniewski
Jeszcze w tym roku gotowy ma być podziemny tunel łączący dworzec kolejowy z ulicą Towarową. Miasto zawarło już z koleją porozumienie w sprawie budowy drugiego łącznika. Ma biec od ulicy Kilińskiego na Zatorzu do Towarowej. PKP jest gotowe wykonać go w czasie modernizacji linii Leszno - Głogów zapowiadanej na kolejne lata.

Tunel z dworca kolejowego na Towarową będzie dużym uławiceniem dla pieszych. Przejdą pod torowiskami po stronie zachodniej dworca wprost na Towarową, a z niej do centrum Leszna. Bez konieczności obchodzenia Dworcowej.

Przygotowania do inwestycji zaczęły się jeszcze w 2017 roku. - Rozważaliśmy wtedy trzy różne warianty, którym można by połączyć dworzec kolejowy z ulicą Towarową. Wygrała koncepcja tunelu, którą udało nam się uzgodnić z PKP – mówi Maciej Kubiak, naczelnik Wydziału Architektury Urzędu Miasta w Lesznie.

W połowie 2018 roku władze Leszna zawarły umowę partnerską z koleją. Na jej mocy budowa tunelu między peronami a ulicą Towarową przeszła w całości na PKP. Prace trwają i według wstępnych zapewnień mają się skończyć w drugiej połowie tego roku.

Umożliwienie wyjścia z dworca na Towarową wymaga od miasta podjęcia działań porządkujących ten teren. Samorząd właśnie ogłosił przetarg na realizację koncepcji zagospodarowania terenów na Towarowej pomiędzy torami a dawnymi młynami.

- Miasto wzięło na siebie obowiązek zorganizowania placu w sąsiedztwie dworca PKP. On ma łączyć funkcję dworca PKP, PKP i węzła przesiadkowego komunikacji miejskiej. Taki węzeł może znacząco podnieść atrakcyjność miast przy przy staraniach o kolej metropolitalną – dodaje Kubiak.

W planach miasta jest maksymalne spowolnienie ruchu wzdłuż Alei Krasińskiego i być może stworzenie tam zasad ruchu jak w strefie zamieszkania wzorem dużych miast, które do minimum ograniczają ruch kołowy w ścisłym centrum.

Alternatywą komunikacyjną dla Krasińskiego miałby się stać istniejący już drogowy łącznik ulicy Fabrycznej (zjazd obok BP i Biedronki), Kustronia i Towarowej.

Kolejny plan to drugi tunel dla pieszych z dworca kolejowego, prowadzący na Zatorze. Miałby skomunikować ulicę Kilińskiego z dworcem, a co za tym idzie, stałby się doskonałym skrótem do centrum Leszna. - Mamy porozumienie z PKP z tej sprawie i budowa tunelu miałaby nastąpić z chwilą modernizacji linii Leszno – Głogów - zapewnia M. Kubiak.

Posłanka PiS Joanna Lichocka zapewniła właśnie, że modernizacja i elektryfikacja torów na linii 14 znalazła się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Gdyby nie zakwalifikowała się do tego programu, to jej remont ma zostać wykonany w ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Tunel prowadzący z dworca na ulicę Kilińskiego miałoby znajdować niedaleko szkoły kolejowej. Ta inwestycja wymusi zmianę i przebudowę samej ulicy Kilińskiego wzdłuż torów. W planach jest tam budowa windy i stworzenie także tam małego węzła przesiadkowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto