Jak dawniej wyglądały remonty ulic w Lesznie?
Najważniejszymi robotami drogowymi w Lesznie od 15 grudnia 1961 roku kierował Marian Poprawski. Gdy dostał powołanie na szefa Miejskiej Służby Drogowej pracowało tam 25 pracowników fizycznych i 4 osoby w pionie technicznym. M. Poprawski po objęciu posady zaproponował, że na wszystkie roboty drogowe w Lesznie sam przygotuje dokumentację techniczną i kosztorysową.
M. Poprawski dla urzędu miasta przygotował 186 dokumentacji, a dla innych firm działających na terenie Leszna 56 projektów, które w całości zrealizowano. Projekty i remonty ulic wraz z towarzyszącymi zdjęciami z robót drogowych zostały zebrane w publikacji "Ulice miasta Leszna". Całość liczy 5 dobrze udokumentowanych tomów.
Jedną z ulic, którą przebudował była ulica Szybowników. Wcześniej szosa nosiła nazwę Głogowska lub zamiennie nazywano ją Wschowską. Oficjalnie ulica otrzymała nazwę Szybowników w 1962 roku. Nawierzchnia jezdni nie była w najlepszym stanie, stąd w 1968 roku zapadła decyzja o modernizacji na całej długości leżącej w granicach administracyjnych Leszna. Szybowników częściowo poszerzono i uzupełniono chodnik.
Remont kluczowych ulic na Zatorzu: Święciechowska i Szybowników
Duże zmiany w południowej części Zatorza obejmującego ulicę Szybowników przyniosła decyzja o budowie wiaduktu. Fragment Szybowników włączono do ulicy Kasprowicza. Budowa wiaduktu była częścią planu modernizacji miasta po reformie administracyjnej kraju. Wtedy to Leszno awansowało i zostało stolicą województwa. Na Szybowników ostatni remont zakończył się w wiosna 2022 roku. Ulica została mocno przebudowana podczas robót na krajowej "dwunastce" w granicach Leszna. Samorząd na wielomilionową inwestycję otrzymał dofinansowanie.
W przeciwieństwie do wyremontowanej ulicy Szybowników, na swoją kolej wciąż czeka Święciechowska. Choć i tutaj ruszyło się. Prezydent Łukasz Borowiak w mediach społecznościowych opublikował dokument, który magistrat otrzymał od PKP PLK. W dokumencie kolejarze informują o zabezpieczeniu pieniędzy w budżecie na 2024 rok przeznaczonych na modernizację przejazdu kolejowego na Święciechowskiej. Jedno jest pewne, modernizacja Święciechowskiej będzie inwestycją za wiele milionów złotych.
Marian Poprawski wspomina modernizację Święciechowskiej
W 1948 roku ulica Święciechowska przeszła kapitalny remont na odcinku od obecnej ulicy Kardynała Wyszyńskiego do dawnej granicy Leszna. Na tym odcinku ułożono jezdnię z kostki granitowej oraz krawężniki - przypomina wieloletni szef szłużb drogowych w Lesznie Marian Poprawski.
Pozostały odcinek ulicy (do skrzyżowania z Dworcową) wyłożony był kostką kamienną, częściowo bez krawężników i chodników. W lutym 1969 roku przygotowano projekt przebudowy Święciechowskiej na odcinku od ulicy Dworcowej do ulicy Kardynała Wyszyńskiego. Prace remontowe rozpoczęły się wiosną 1969 roku. Zakres robót był szeroki. Ulica została poszerzona, założono krawężniki i wytyczono po dwóch stronach chodniki z betonowych płyt.
Podczas przebudowy wycięto stare i częściowo usychające drzewa. Zadbano jednak o nową zieleń sadząc drzewa i krzewy. Ostatni remont ulicy Święciechowskiej przeprowadzono w 1997 roku. Zniszczona nawierzchnia wymagała pilnej interwencji. Podczas remontu ułożono nowy dywanik z asfaltu, wyznaczono dwie zatoki autobusowe oraz miejsca postojowe dla samochodów - dodaje Marian Poprawski.
Giganci zatruwają świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?