Zdobycie paszportu w Lesznie to prawdziwy wyczyn. Ogromne kolejki

Michał Wiśniewski
Michał Wiśniewski
Kilkukrotne wizyty, długie kolejki i nieskuteczne ,,usprawnienia'' w formie biletomatu i umawiania wizyt online – tak wygląda codzienność w biurze paszportowym delegatury Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie. Urzędnicy rozkładają ręce i tłumaczą, że to przez Brexit i wyjazdy wakacyjne.

Aby zdobyć paszport w Lesznie trzeba przejść prawdziwą drogę przez mękę. Teoretycznie każdy zainteresowany powinien przyjść do Pałacu Sułkowskich, kliknąć w ikonę biletomatu i spokojnie zaczekać na swoją kolej. W praktyce zdobycie biletu jest bardzo trudne. Nie pomagają w tym nawet uruchomione na stronie Urzędu Wojewódzkiego opcje umówienia wizyty online.

- Przyjeżdżałam do Leszna kilka razy, za każdym razem biorąc wolne w pracy. Albo nie było już ,,numerków'' w maszynie, albo terminy ich zdobycia wynosiły kilka miesięcy – skarży się mieszkanka Rawicza.

To właśnie między innymi faktem obsługi interesantów z tak rozległego terenu tłumaczy problemy biura paszportowego w Lesznie rzecznik wojewody.

- Delegatura w Lesznie przyjmuje wnioski nie tylko Wielkopolan z powiatów Rawicz, Gostyń, Kościan, Grodzisk, l, Wolsztyn, ale także mieszkańców sąsiadującego województwa dolnośląskiego – mówi nam Sebastian Antczak, rzecznik prasowy Wojewody Wielkopolskiego.

Zdaniem Antczaka jest to problem występujący na terenie całego kraju i ma to związek z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE.

- Chodzi o konieczność posiadania paszportów przez obywateli polskich przy utrudnionym dostępie do placówek konsularnych w Wielkiej Brytanii. Ponadto mamy zbliżający się okres wakacyjny i korzystne oferty turystyczne – dodaje Sebastian Antczak.

Z danych UW wynika, że delegaturze w Lesznie w samym kwietniu przyjęto 1594 wnioski o wydanie dokumentu paszportowego oraz wydano 2547 paszporty. Dla porównania w roku ubiegłym w kwietniu przyjęto 1590 wniosków o wydanie dokumentu paszportowego, a wydano 1347 paszporty. Delegatura posiada trzy stanowiska obsługi klientów, które dziennie obsługują ponad 200 osób.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr
Szanowny Panie Rzeczniku Sebastianie Antczak,

płynność przyjmowania wniosków i wydawania dokumentów, należy zweryfikować na podstawie obserwacji pracy Urzędników.

- po ostatniej wizycie w leszczyńskiej delegaturze, wprost da się zauważyć wypracowany schemat obsługi Klienta.

Płynność obsługi "kategorii" spraw na stanowiskach jest wymienna i rażąco schematyczna każdego dnia. Przez 1,5-2h dana kategoria spraw potrafi zostać 'zamrożona' w obsłudze i tym samym generować 'sztuczny tłum numerków oczekujących'.

System "numerków" jest źle zaprojektowany, a ich ilość nieadekwatna do możliwości czasu pracy urzędu.

Przykład zaobserwowany:

- pobrany nr. na wydanie paszportu w okolicach godz. 9:30 został zrealizowany o godzinie 13:40 (czas trwania obsługi Klineta tej kategorii: do 10min).

Dlaczego tak się dzieje:

- punkt obsługi Klienta kategorii "zawiesił" rozpatrywanie wniosków na ~2h, następnie lawinowo (po zgłoszeniu oczekiwań i nadziei dalszej pracy) przystąpił do pracy mówiąc, że "cyt. rozpatrzę jak najszybciej 20 wniosków.." (na korytarzu było 6-ciu zainteresowanych) = puste numerki robiące statystykę i odbierające szansę innym, przepadały kolejno na ekranie.

Wnioski:

Audyt pracy urzędników, ich czasu pracy w miejscu wskazanym i ilości zaksięgowanych spraw. Weryfikacja poprawności systemu numerków i rezerwacji Online.

(np. ONLINE: ponowne elektroniczne potwierdzanie wizyty w okresie do 2 dni przed datą wstawienia się/wizyty.

Stacjonarnie: Po pobraniu biletu i braku realizacji w ciągu 2h od wydruku - konieczność podejścia do biletomatu i aktualizacja pobranego wcześniej nr/biletu w systemie, np poprzez zeskanowanie QR kodu/biletu = brak aktualizacji spowoduje wycofanie nr z listy oczekujących i tym samym zwolni pule numerów)

"Byle do 15:00" bije w oczy bardzo mocno.

Z poszanowaniem,

Piotr
Dodaj ogłoszenie