Z końcem grudnia 2020 roku PKP nie zakończyło, jak wcześniej zapowiadało, prac przy modernizacji linii kolejowej E59 Wrocław Poznań przez Leszno. Inwestycja obejmowała także przedłużenie tunelu z peronu 2 na ulicę Towarową. Finalnym terminem podanym przez PKP był czerwiec 2021 roku. Sprawdziliśmy, jaki jest stan zaawansowania prac i zapytaliśmy PKP o realność terminu.
PKP zapewnia, że w rozbudowanej części przejścia podziemnego na stacji Leszno wykonawca prowadzi już prace wykończeniowe. Montowana jest winda i oświetlenie, układane są okładziny ścian. Przy wyjściu z tunelu, od strony Towarowej, ustawione są konstrukcje podtrzymujące zabytkową wiatę peronową – będzie ona pełnić funkcję zadaszenia parkingu rowerowego.
Dzięki nowemu segmentowi tunelu podróżni i mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do pociągów i dogodniejszą komunikację, a parking rowerowy umożliwi łączenie ekologicznych środków transportu, kolei i rowerów, bez względu na pogodę – zapewnia Radosław Śledziński z PKP.
Sam tunel faktycznie jest na ukończeniu, choć w podziemiu wciąż stoi dyktowa ściana uniemożliwiająca dojście. Wszystko z powodu stanu zaawansowania prac przy budowie nowego peronu. Stoją tam już wprawdzie przęsła, które wcześniej zdemontowano w czasie remontu peronów. Same perony nie są jednak jeszcze gotowe. Kolej podkreśla, że budowa peronu to ,,dodatkowe prace'' nie ujęte w kontrakcie na remont linii Poznań – Wrocław.
Na stacji, od strony śródmieścia, widać już konstrukcję nowego peronu, który powstaje w ramach dodatkowych prac. Po ułożeniu ścianek peronowych teraz przygotowywane są instalacje, niezbędne m.in. do nagłośnienia. Wysoki peron – podobnie jak już zmodernizowane platformy – ułatwi korzystanie z kolei. Oczekiwany komfort zapewni antypoślizgowa nawierzchnia, ławki, jasne oświetlenie, wiaty i nowoczesny system informacji. Dodatkowy peron na stacji umożliwi zwiększenie liczby połączeń, a w efekcie atrakcyjniejszą ofertę przewozową – dodaje Śledziński.
Kolej nie odpowiada na pytanie, czy wszystko będzie gotowe do końca czerwca. Wydaje się, że otwarcie tunelu jest całkowicie uzależnione od tempa prac na dodatkowym peronie.
Wciąż nie wiadomo, kiedy ruszą prace na samej Towarowej. Podróżni wysiadający z dworca nowym tunelem zobaczą najbardziej wstydliwą część Leszna. To kolejowe tereny, ale też miejska ulica Towarowa, która jest w fatalnym stanie.
Władze Leszna zapowiedziały, że w tym roku chcą przeznaczyć 300 tysięcy na prace projektowe i naciskają na kolej, by szybko przekazała teren miastu. Kiedy jednak Towarowa za dworcem PKS zmieni oblicze? Tego nie wiadomo.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?