Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kładka nad torami rozwiązałaby problem na Zatorzu w Lesznie? Szanse na budowę tunelu do Kilińskiego wydają się odległe

Michał Wiśniewski
Michał Wiśniewski
Taka kładka działa od lat  w Kołobrzegu. Czy sprawdziłaby się też między Kilińskiego a dworcem w Lesznie? Dla dzieci i wózką dostępna jest winda.
Taka kładka działa od lat w Kołobrzegu. Czy sprawdziłaby się też między Kilińskiego a dworcem w Lesznie? Dla dzieci i wózką dostępna jest winda. Michał Wiśniewski
Problem komunikacji Zatorza z centrum Leszna istnieje od lat. Mieszkańcy tej dzielnicy są oddzieleni od śródmieścia dwoma torowiskami. Rozwiązaniem miały być tunele od dworca kolejowego, ale powstał tylko jeden z nich. Czy budowa kładki nad torami z Kilińskiego do dworca PKP byłaby dobrym rozwiązaniem? Wiele miast z takich rozwiązań korzysta z powodzeniem.

Zatorze to dzielnica Leszna, która wciąż się rozwija. Aby dość do centrum trzeba jednak pokonać dwa ruchliwe torowiska z przejazdami kolejowymi. W przypadku jednego – linii kolejowej E59 Poznań – Wrocław rozwiązań dla pieszych jest kilka. Mają szlabany (choć bardzo często zamknięte) są najlepszą formą komunikacji z centrum. Obok nich znajduje się przejście podziemne. Jest tak strome, że mimo remontu, nie udało się tam przygotować podjazdów dla wózków i rowerów. Trzecia opcja to wybudowany trzy lata temu tunel, który połączył ulicę Dworcową i dworzec z Towarową, czyli utorował drogę do centrum. To trzy możliwości.

Dużo gorzej jest na drugiej z linii kolejowych na Święciechowskiej przy przedsiębiorstwie Akwawit. Tam jedyna opcja to przejazd ze szlabanami. Gdy są zamknięte – piesi nie mogą dostać do centrum. Auta mogą objechać drogą do wiaduktu Grota Roweckiego i tak pokonać torowisko. Dla pieszych ten wariant to duża wyprawa i dodatkowe kilometry zamiast kilkudziesięciu metrów.

Linia kolejowa przy Akwawicie jest coraz bardziej obciążona. To oznacza częste zamykanie zapór. Rozwiązaniem dla pieszych miał być tunel łączący dworzec PKP z Kilińskiego. Taki sam, jaki połączył stację z Towarową. Mimo zapowiedzi, nic na razie nie wskazuje, by PKP miało zrealizować taką inwestycję. Zwłaszcza że właśnie zakończono niewielki w swojej skali remont peronów po tej stronie dworca, co nie zwiastuje rychłej modernizacji w takiej skali, jaka miała miejsce na linii E59 (wtedy poza peronami przedłużono właśnie tunel na Towarową).

Czy zatem pieszych mieszkańców Zatorza (i rowerzystów) czekają kolejne długie lata z wyłącznie z jedną możliwością dojścia do centrum? Zapytaliśmy mieszkańców Leszna, co sądzą o pomyśle budowy kładki nad torami. Takie rozwiązania sprawdzają się doskonale w wielu miastach. Przykładem może być choćby Kołobrzeg, gdzie taka kładka pozwana skomunikować wygodnie dwie części miasta. Budowa kładki jest prostsza i dużo tańsza niż kopanie tunelu. W przypadku łącznika dworca PKP w Kilińskiego, taki przekop musiałby być sporo dłuższy niż tunel do Towarowej. Do ominięcia jest bowiem większa ilość torów. Poza trakcją są tam też torowiska PKP PLK i myjnie dla wagonów.

Co o pomyśle z kładką nad do dworca PKP w Lesznie sądzą mieszkańcy Leszna?

O kładce z dworca na jedną i drugą stronę miasta mówiło się, gdy chodziłam do podstawówki. 30 lat później temat nadal jest aktualny – uważa Beti.

Każdy wie, że taka kładka, nawet z windą będzie, tańsza od tunelu. Wystarczy znaleźć firmę, która się w tym specjalizuje – dodaje Dominik.

Kładka łącząca Zatorze z dworcem jest niezbędna. Mieszkałam na ulicy Okrzei i przez dziesięć lat przez wiele lat dojeżdżałam do pracy PKP. Kto nie dreptał całą ulicą Kilińskiego na dworzec i z powrotem, tego nie zrozumie – przyznaje Anna.

Dojście hipotetyczną kładką nad torami od Kilińskiego do dworca i dalej istniejącym tunelem do Towarowej, to byłby dystans około 200 metrów. Pokonanie z tego samego miejsca odcinka z Klińskiego na początek Święciechowskiej to prawie kilometr, a na dworzec PKP - dokładnie tysiąc metrów. Taką trasę codziennie pokonują mieszkańcy Zatorza i uczniowie ,,kolejówki''.

Czy zatem władze Leszna w porozumieniu z PKP mogłyby rozpocząć rozmowy dotyczące budowy takiej kładki? Tego nie wiadomo. Na razie na zlecenie miasta projektowana jest przebudowa ulicy Święciechowskiej i przejazdu kolejowego. Pytania radnych Leszna w związku z remontem Święciechowskiej, dotyczące ewentualności budowy tam tunelu, spotkały się ze stanowczą odmową.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto