Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

O człowieku, który budował Leszno. Marian Poprawski przygotował ponad 300 projektów ulic dla Leszna

Dariusz Staniszewski
Dariusz Staniszewski
Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana Poprawskiego
Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana Poprawskiego archiwum Marian Poprawski
Mieszkańcy Leszna, ale i goszczący w mieście turyści, jeżdżą po ulicach, które w większości powstały na jednej desce kreślarskiej. Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana Poprawskiego. Niestety, pomimo zasług dla Leszna, Marian Poprawski wciąż nie otrzymał wyróżnienia Zasłużony dla Miasta Leszna.

Marian Poprawski budował drogi w Lesznie

15 grudnia 1961 roku powołano mnie na szefa Miejskiej Służby Drogowej w Lesznie. Była to jednostka podlegająca urzędowi miasta, w której pracowało 25 pracowników fizycznych i cztery osoby w pionie technicznym – wspomina Marian Poprawski, wieloletni szef służb drogowych w Lesznie.

Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana Poprawskiegoarchiwum Marian Poprawski

Początki w nowej pracy były ciężkie. Drogowcy mieli do dyspozycji tylko samochód ciężarowy i jeden walec. Baza jednostki mieściła się przy ul. Estkowskiego w byle jakich pomieszczeniach gospodarczych, a technicy siedzieli kątem w budynku gazowni. Dysponowali jednym biurkiem, dwoma krzesłami i szafą na dokumenty.

Nie mogłem pogodzić się z takim układem, gdzie baza jest oddzielona od bezpośredniego nadzoru. Po wielu prośbach, magistrat przekazał nam tymczasowo na siedzibę biura przy ulicy Lipowej, ale ciągle myślałem o siedzibie z prawdziwego zdarzenia. Dlatego w 1964 roku zmodernizowaliśmy bazę przy Estkowskiego, już można było myśleć o rozwoju firmy i usprzętowieniu – dodaje Marian Poprawski.

Kilka miesięcy wcześniej zaproponował, że na wszystkie roboty drogowe w mieście samemu przygotuje dokumentację techniczną i kosztorysową. M. Poprawski dla urzędu miasta przygotował 186 dokumentacji, a dla innych firm działających na terenie Leszna 56 projektów, które w całości zrealizowano. Dodatkowo opracował projekty drogowe m.in. dla Rawicza, Bojanowa, Gostynia i Krzywinia.

Pomiędzy 1963 a 1983 rokiem wszystkie roboty drogowe w Lesznie były realizowane w oparciu o moje projekty. Ogółem przygotowałem 315 projektów, a tylko trzy z nich nie zostały zrealizowane – dodaje.

W zakładzie rozwijał się park maszyn, do dyspozycji drogowców były już cztery maszyny do produkcji asfaltu lanego i otaczarkę, która służyła do produkcji asfaltobetonu. M. Poprawski podkreśla, że rozwój firmy możliwy był tylko dzięki ludziom z którymi pracował. Komplementuje ich zaangażowanie i duże umiejętności zawodowe.

Pracownicy sami zbudowali ośrodek wypoczynkowy w Boszkowie

Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana Poprawskiego

O człowieku, który budował Leszno. Marian Poprawski przygoto...

Problemem zawsze był podział premii, która należała się tylko najlepszym, stąd niektórzy czuli się pokrzywdzeni. Zamierzałem to zmienić i motywować do pracy innych, dlatego zaproponowałem załodze, przekazanie całego funduszu na budowę domku wczasowego w Boszkowie, otwartego dla wszystkich pracowników. Po akceptacji pomysłu opracowałem projekt budynku, który wybudowaliśmy w 1964 roku - dodaje Marian Poprawski.

Wczasy w Boszkowie cieszyły się dużym powodzeniem, ale pan Marian wpadł na inny pomysł i zaproponował załodze wycieczki turystyczne po kraju. Wojaże rozpoczęli w 1966 roku od trasy do Krakowa, Zakopanego, a trzydniowy pobyt wzbogacił spław Dunajcem. W kolejnych latach odwiedzili trójmiasto, Bieszczady oraz stolicę NRD – Berlin.

W 1969 roku władze miasta podjęły decyzję o przekazaniu bazy przy Estkowskiego pod budownictwo mieszkaniowe. Trzeba było etapami likwidować starą siedzibę i przenieść się do nowej przy ulicy Józefa Bema. Przeprowadzka zakończyła się w 1971 roku. Firma, której szefował Marian Poprawski rozrastała się, zmieniały się jej zadania i nazwa, z Powiatowej Służby Drogowej powstał Powiatowy Zarząd Dróg i Ulic, gdzie był dyrektorem d/s technicznych. Gdy w 1975 roku powołano województwo leszczyńskie powstał Oddział Dróg i Ulic.

Drogownictwo w Lesznie otrzymało pięknie zorganizowaną wytwórnię mas bitumicznych w Kąkolewie, a oddział przejął drogowców z Kościana, Gostynia, Góry, Wschowy i Rawicza. Oznaczało to, że musimy zorganizować prace w tych miejscowościach. Dodatkowo na początku lat 70. przekazano nam kamieniołom w Siedlimowicach, z którego czerpaliśmy kruszywo na remonty i budowę nowych dróg – przypomina.

W kolejnych latach, M. Poprawski pracował między innymi w Wojewódzkiej Dyrekcji Inwestycji, był też inspektorem nadzoru nad robotami drogowymi na terenie Leszna, skąd w 2009 roku przeszedł na emeryturę. Wieloletni szef służb drogowych w Lesznie miał wtedy 82 lata.

Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana Poprawskiegoarchiwum Marian Poprawski
Marian Poprawski w swoim gabinecie w domu. Przed drogowcem 5 tomów opracowania mówiącego o ulicach, które zaprojektował i wybudował
Fabryczna, Mickiewicza, 17 Stycznia, Prochownia, ale i mniejsze osiedlowe uliczki, wyszły spod ręki Mariana PoprawskiegoDariusz Staniszewski
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto