Roboty potrwają ponad trzy lata, ale kierowcy mają odczuć je w minimalnym stopniu. Prace będą prowadzone „pod ruchem”. Poważniejsze utrudnienia pojawią się podczas przebudowy dużych skrzyżowań, kiedy drogowcy będą zmuszeni wyznaczać objazdy.
Zobacz także: Leszno: Ruszył remont drogi zmienia się rozkład autobusowy
Pierwsze prace na „piątce” już się rozpoczęły. Prywatny inwestor buduje rondo na skrzyżowaniu ulic Poznańskiej i Fabrycznej. Będzie ono jednocześnie wjazdem do hipermarketów Tesco i Obi, które mają zostać otwarte jeszcze w tym roku. Na początku czerwca ruszy budowa drugiego ronda, na tak zwanym kolanie. Będzie to pierwszy etap modernizacji krajowej „piątki”. Skrzyżowanie połączy Al. Piłsudskiego z Al. Konstytucji 3 Maja oraz ul. ks. Jerzego Popiełuszki. Niewykluczone, że w przyszłym roku wybudowana zostanie także droga łącząca je z dzielnicą Gronowo.
– Wykonawca przygotował już szczegółowy harmonogram prac. Posiadamy pełną dokumentację oraz decyzje. Czekamy jedynie na wojewodę, który w najbliższych dniach powinien wydać zezwolenie na rozpoczęcie budowy – mówi inżynier kontraktu Wiesław Furmaniak.
Budowa ronda na kolanie ma się zakończyć już we wrześniu. W tym roku powstać mają także fragmenty jezdni Al. Piłsudskiego (przy wylocie na Poznań) oraz Al. Konstytucji 3 Maja (przy wylocie na Wrocław), a także skrzyżowanie Al. Piłsudskiego z ul. Mickiewicza. Największe prace będą prowadzone w 2012 roku, kiedy przebudowane zostaną główne ciągi komunikacyjne, skrzyżowania oraz część przejścia podziemnego na wysokości cmentarza parafialnego. Remont zakończy się we wrześniu 2013 roku.
Zobacz także: Remont drogi w Zaborowie. Mieszkańcy szukają objazdów
– Projekt zakłada całkowitą wymianę nawierzchni, budowę rond, skrzyżowań, zatok autobusowych, oświetlenia, chodników i ścieżek rowerowych, całej kanalizacji deszczowej i pozostałej infrastruktury podziemnej. Wybudowane zostaną również nowe sygnalizatory i centrum ich zarządzania, by na „piątce” działała zielona fala – tłumaczy Rafał Bukowski, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg i Inwestycji Urzędu Miasta Leszna. – Remont będzie prowadzony „pod ruchem”, ale utrudnienia oczywiście będą się pojawiały. Objazdy będą wyznaczane podczas przebudowy ważniejszych skrzyżowań.
Krajowa „piątka” ma być nowoczesna i bardzo wytrzymała. Wykonawca zrezygnował z głębokich wykopów i wymiany gruntu pod jezdniami. Powstanie za to sieć drenaży, które mają odprowadzać wody gruntowe i minimalizować ryzyko pękania nawierzchni.
Zobacz także: Boszkowo: Wyremontują drogę po sezonie
– Mamy doświadczenie, znamy technologie i dysponujemy wykwalifikowanymi pracownikami. To gwarancja, że nie zepsujemy tej drogi na etapie realizacji. Będzie śłużyć kierowcom co najmniej przez 20 najbliższych lat – zapewnia Janusz Fajfer, prezes przedsiębiorstwa „Dromost” z Żabna, lidera konsorcjum budującego „piątkę”.
Przebudowa krajowej „piątki” jest największą inwestycją drogową, z jaką kiedykolwiek mierzył się leszczyński samorząd. Pochłonie blisko 72 mln zł, z czego 85 procent udało się uzyskać z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?