Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Slalom ulicami zamiast wiaduktem. Jak jeżdżono po Lesznie przed postawieniem wiaduktu?

Dariusz Staniszewski
Dariusz Staniszewski
Muzeum Okręgowe w Lesznie/Archiwum Państwowe w Lesznie/Panorama Leszczyńska/Marian Poprawski
Nowy rozdział w przedzieraniu przez Leszno otworzył na przełomie lat 70 i 80 nowy wiadukt. Przeniósł on ruch nad torowiska i sprawił, że komunikacja z Zatorza do centrum stała się dużo prostsza. Wcześniej, aby pokonać torowiska, trzeba było stać na przejazdach kolejowych. To wszystko działo się w Lesznie, w którym niewiele było samochodów i ruch na drogach był mniejszy. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie miasto bez wiaduktu im. Grota Roweckiego.

Budowa wiaduktu w Lesznie

Muzeum Okręgowe w Lesznie/Archiwum Państwowe w Lesznie/Panorama Leszczyńska/Marian Poprawski

W połowie lat 70. powołano województwo leszczyńskie, którego stolicą jak sama nazwa wskazuje było Leszno. Reforma administracyjna z 1975 roku dała niespełna 40 tysięcznemu miastu impuls do rozwoju. Przełożyło się to na wzrost liczby mieszkańców. W okresie, gdy istniało województwo Lesznu przybyło blisko 25 tysięcy nowych mieszkańców. Powstawały nowe zakłady pracy, a miasto zaczęło się mocno rozwijać.

Rozwój miasta to jedno, a problemy, które się z tym wiążą to drugie. W pilnym trybie trzeba było rozwiązać problem komunikacyjny i połączyć dynamicznie rozwijające się Zatorze z centrum Leszna. Miasto zasługiwało na swoją trasę Wschód – Zachód. Wiosną 1978 roku ruszyły prace przy budowie wiaduktu prowadzone przez Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych nr 10 w Poznaniu.

Czy wiadukt w Lesznie był najdłuższym w Europie?

Zakończenie budowy pierwszej nitki wiaduktu miało miejsce na początku 1980 roku. Władze miasta i aktyw partyjny dumnie podkreślał, że mierzący 461 metra wiadukt, jest drugim co do długości w Polsce. Dzisiaj w kilku miejscach wspomina się, że był najdłuższy w Europie. Czy to tylko megalomania?

Slalom ulicami zamiast wiaduktem. Jak jeżdżono po Lesznie pr...

Nowoczesny wiadukt zmienił Lesznie. Nie chodzi tylko o sprawna komunikację na osi wschód-zachód miasta. Prace inżynieryjne wymusiły przebudowę kilku starych ulic, np. Ludwika Waryńskiego , rozebrano też część miejskiej rzeźni i budynek przy Ćwiczni. Tłumacząc, że wybrano najbardziej optymalne, również finansowo, miejsce do postawienia wiaduktu, który biegnie nad dwoma torowiskami.

Dzisiaj trudno wyobrazić sobie Leszno bez wiaduktu im. Grota Roweckiego. Chociaż jest o blisko 40 lat starszy od drugiego z leszczyńskich wiaduktów, to jest bardziej funkcjonalny, bo ma po dwa pasy ruchu. Podkreślił, to jeden z radnych podczas spotkania, na którym mówiona jak będzie wyglądał wiadukt na ulicy Wilkowickiej.

Muzeum Okręgowe w Lesznie/Archiwum Państwowe w Lesznie/Panorama Leszczyńska/Marian Poprawski
Muzeum Okręgowe w Lesznie/Archiwum Państwowe w Lesznie/Panorama Leszczyńska/Marian Poprawski
od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na leszno.naszemiasto.pl Nasze Miasto